Brødre tur i Sunnhordland

Bekkjarvik med Kato og Yngve

18.aug.

Etter 5,5 time kom jeg frem til Strusshamn. Det var lite båter i gjestehavnen og det var lett å komme på plass for en som seilte alene. Ble liggende her noen dager og ordnet med innkjøp, rydding og vasking slik at båten var klargjort for nye seilere.

20.aug

Mine brødre Yngve og Kato mønstret på på ettermiddagen og vi gikk direkte til Bekkjarvik. Det var lite vind og vi gikk for motor. Vi kom frem på kvelden og hadde en rolig kveld i båten.

Vi traff på UFO mannskapet

På Espevær

21.aug

Vi gikk fra Bekkjarvik ca 10.30 og satt kursen mot Nyleia gjennom Engsundet. Målet for dagen var Espevær. Det var lite vind og det ble også i dag lite seiling. Vi brukte ca 5,5 time på turen. Fremme på Espevær spiste vi middag i båten og gikk en tur til UFO ringen. Yngve og Kato hadde ikke vært på Espevær tidligere.   Vi tok en tidlig kveld og var klar for en fin seiltur neste dag. Da var det meldt fin seilvind.

God fart innover Bømlafjorden

22.aug

Fra Espevær rundt kl 10.00. Vi trakk inn seil til første rev og gikk med vind rundt 13 ms fra sør. Vi fikk god fart innover Bømlafjorden og var oppe i 8,4 knop på det meste. Det var skyet og ikke så varmt, men vi hadde glede av den gode seilvinden. Yngve og Kato delte på å stå til rors og kappet om å få mest mulig fart ut av båten. Det tok oss ca 3,5 time å komme inn til Leirvik. Etter klargjøring av båten spiste vi middag og var en tur på Osvald pub på kvelden.

23.aug.

Vi gikk fra Leirvik kl 10.00 og brukte ca 3,5 time til vi var fortøyd i Rosendal. Det var lettskyet og 4ms vind og vi motorseilte deler av veien. Yngve og Kato skulle mønstre av her og ta hurtigbåten tilbake til Bergen kl 14.25. Vi fortøyde i litt trang bås inne i havnen. Vi bakket inn og kom oss greit på plass. Vi vasket båten og gjorde klar til at Mona skulle mønstre på. Hun skulle komme innover med hurtigbåten til kvelden.