25.mai “Solseilas fra Farsund til Mandal”

Innseilingen til Mandal. Jeg var på Sjøsanden Camping i 1970.

God frokost og litt handling på Coop Extra før vi forlater FARSUND i strålende solskinn og litt vind fra nord vest. Vi gikk for motor en halvtime og heiste så fulle seil. Vi seilte raskt og fint utover mot Lindesnes. Sol, vind og god fart på båten. Det er en fantastisk god opplevelse. Vel over Lindesnes avtok vinden og vi prøvde oss med genaker igjen. Det gikk greit en stund, men vinden avtok så mye at vi etter ca 30 minutter ikke hadde mer fremdrift enn 2,5-3 knop- da hadde vi seilt i 4,5 time. Den siste timen innover mot Mandal gikk for motor.

Vi lå til med gjestehavnen og her var også alle servicefasiliteter åpne. Vi hadde rømmegrøt,saltkjøtt og flatbrød til middag. Temperaturen var nå over 20 grader og vi spiste ute i cockpit. Vi var overrasket over hvor snart temperaturen økte og hadde oss en liten middagshvil ute på dekk.

Utsikt over Mandal og ned mot båten.

Som vanlig må vi ha en god tur etter middag. Vi var ute i ca tre timer og fikk se mye av Mandal. Mandal er en fin by, med rette fine gater. Vi var på kjøpesenteret, på Uranienborg, (Utsiktspost ovenfor byen) og vi gikk over broen til kinoen. Tilbake i båten rundt kl 20.00.

I en prat med nabobåten fikk jeg opplyst at den indre leden vi ønsket å gå i morgen, hadde en bro på 16 m og ikke 19 m som var avmerket i kartet. Alle kart vi har sett på har oppgitt 19 m høyde på Skjærøysundbrua. Jeg lå ut en forespørsel på Facebook og fikk klare svar at det var trygt og gå under broen med 18 m høyde på mast-båt og antenner. (Vi har kontrollmålt når vi lå ved kai i Farsund) Vi har bestemt oss for å gå under broen i morgen. Om det går dårlig skal dere få vite det i neste dagsrapport.

SY Våren ved kai i Mandal.