Vi tok opp taket på dekk om kvelden da det var varslet regn over Jomfruland. Det regnet litt om natten, men om morgenen var det lettskyet fint vær. Vi gikk fra kai rundt 08.30 med kurs for Stavern. Det var meldt fin seilvind og vi gledet oss til en god seilas. Vi fikk vind på 7-8ms og seilte på skarp slør og hadde god fart over mot Stavern. Med en fart på mellom 7 og 8,5 knop gikk det fortere enn vi hadde beregnet. Det var bra a med sjø og etterhvert valgte jeg å styre båten manuelt da autopiloten hele tiden tok oss opp mot vinden for så å korrigere tilbake. Den manuelle styringen gav en rettere kurs selv om det ble en del “ratting” Vi holdt kurs mot Svenner Fyr og holdt oss godt utenfor Rakke boene som er et farvann hvor det har vært flere forlis. Det var en litt anstrengende seilas da vi hele tiden seilte med babord skandekk omtrent i vannet. Vel fremme i Stavern fortøyde vi på fast brygge. Det var noen som antydet at det kunne være litt grunt for oss på bryggen, men vi fortøyde og mente vi lå godt. Etter at vi hadde vært en rundtur i Stavern kom havnesjefen og var tydelig på at det ikke var dypt nok for oss og at det “uværet” som var ventet fredag ville ta vannstanden ytterligere ned. Vi fikk anvist plass mellom to båter på moloen like ved Redningsskøyta. Det var trangt å komme inn der, så vi forberedte oss godt og planla hvordan dette måtte gjøres. Vinden stod også ut fra kaien og var ikke på vår side . Vi bakket ut og inn på den nye plassen. Det gikk overaskende fint. Bassie var der og tok imot trossene og vi kom oss inn ved hjelp av baug truster. En god manøver som fikk nabobåten til å nikke anerkjennende.
Etter dette ble det middag “spaghetti og kjøttdeig” herlig ! Etter middag startet vi arbeid med å finne ut hvorfor vi har funnet litt vann under den sittebenken på styrbord side i salongen. Ikke mye vann, men nok til at jeg ville finne årsaken. Vi fant det ut etterhvert. Under dørken var det mer vann enn vanlig og dette hadde jeg ikke opplevd tidligere. Vi tok opp dørken. Også en dørkplate med en sittebenk som jeg ikke hadde hatt oppe tidligere. Her fant jeg en liten oppsamlingsbrønn for vann som var full av vann som rant videre inn i de andre spantene i dørken. Det viste seg ettervert at den automatiske vann nivå måleren som skal starte pumpen når det blir vann i denne brønnen ikke fungerte. Vi fikk pumpet ut vannet og rengjort nivåmåleren og testet den. Den fungerte fint. Vi har løst vanngåten og rengjort svært nøye under dørken. Å holde båten ren er avgjørende for å ungå “båtlukt”.
På kvelden var vi en tur på Hotell Wassilioff. Et 4 stjerners hotell ærværdig gammelt hotell. Vi var tilbake i båten i ni tiden og tok kvelden ganske tidlig.
I dag er Stavern en liten by med i overkant av 5.000 innbyggere, men sommerstid øker antallet med flere titusen pga alle camperne og hyttegjestene og omsetningen i butikkene syvdobles. Sommerværet generelt på denne delen av Skagerrak-kysten er spesielt gunstig, noe som kanskje forklarer at Meteorologisk Institutt i flere år har benyttet Stavernsodden fyr som feriested. Kysthospitalet ble også i sin tid bygget her av klimatiske årsaker. Byen er omgitt av flotte, varierte turområder – både til lands og til vanns. Kyststien, som strekker seg fra Fredriksvern Verft i Stavern til Ødegården ved Helgeroa, er svært populær hele året. Politihøgskolen har etablert seg her med et kurs- og øvingssenter og Fredriksvern Verft utvikles til et kunst- og kultursted.
I 1910 kom kunstnerne til Citadelløya. Her etablerte de et “friluftsakademi” for kunstnere. Hit kom bla. Christian Krohg, Ørnulf Bast og Odd Nerdrum. Krohg skrev; “Når Christiania gikk oss imot, og det unnlot den sjelden at gjøre, da ble Fredriksvern vår frelse”. NBK, “Norske Billedkunstnere” holder fortsatt til i Kommandantboligen på Citadelløya.