Gullvika Henningsvær

Kl 05.00 i natt merket jeg at vinden økte på. Vi lå ved en flytebrygge innerst i Gullvika. Vi lå i le for de fleste vinder, men nordvesten kunne nå oss. Jeg sjekket værmeldingen og fikk bekreftet at vinden skulle ta seg opp frem mot frokost og at den skulle øke på  frem mot kl 14.00. Jeg satt opp ny rute på innsiden av Skrova til Henningsvær. Vinden som var lovet kom ikke og vi fikk en rolig morgen frem mot frokost kl 09.00.

Det regnet godt da vi gikk ut og vi hadde på oss regntøy. Vi hadde taket på over dekk og det gav god ly selv om regnet pisket inn akter. Med den nye kursen fikk vi mindre vind og sjø helt frem til Henningsvær. Frode tok båten ut av viken og gjennom sundet mellom Storemolla og Lillemolla. Etter det stod Bassie til rors frem til innseilingen til Henningsvær. Jeg tok roret inn mellom øyene på Henningsvær og fikk bakket til flytebrygge helt inne i havnen mot moloen. Vi lå med baugen utover for å unngå småbølger under akter som er forstyrrende på nattesøvnen. Vi motret hele veien fra Gullvika og brukte 3 timer på turen.

Da vi gikk inn i Henningsvær brøt solen gjennom og vi har sol fra skyfri himmel noe som skal vare resten av dagen.

Etter at båten var vel fortøyd og strøm koblet til gikk vi på land for å få oss en lunsj. Vi fant en fin restaurant og hadde en nydelig lunsj der. Vi ruslet litt videre og fikk oss etterhvert softis og kaffe på en kafé. Frode traff en tidligere kollega og hadde en god prat med ham. 

Jeg var litt bekymret for den store tidevansforskjellen og gikk tilbake til båten for å sjekke om vi hadde vært raus nok nå vi festet strømkabelen i båten og på den faste bryggen hvor strøm uttaket var. Båten lå ved en flytebrygge så båtens fortøyninger var jeg ikke bekymret for. Tilbake i båten så jeg at vi hadde grei slakk på ledningen selv om vannet hadde sunket nærmere 3 m.

Det var varmt og godt på dekk og jeg satt/lå meg ut og leste om Ragnar Kvam sine seilopplevelser. Det varte ikke lenge før jeg sovnet. 

Etter en god hvil satte jeg opp ruten tilbake til Svolvær I morgen. Og skrev i bloggen om dagens seilas. Bassie og Frode er fortsatt på tur rundt i Henningsvær. De liker å bruke tid til å utforske stedene vi kommer til. 

 

 

 

Fisk til tørk i Henningsvær
Venter på lunsj !
På rusletur i Henningsvær
Koselig inngang til Klatrekafeen
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg