S/Y Våren fra Sunnfjord til Nordfjord 11-13 august 2020

Fra Sunnfjord til Nordfjord

Broen over Dalsfjorden

11.08 sa vi takk for oss i Dale og dro utover Dalsfjorden med kurs for Florø. Det var lite vind og vi gikk for motor hele veien. Vi var innom Knut som var på tomten til sønnen i Holmedal. Vi vinket og fikk se den vakre tomten fra sjøen. Vi gikk forbi Askvoll og gjennom Granesundet over Stavfjorden og østenfor Askrova videre over Brufjorden og inn til Florø. Vi brukte ca 5 timer på de 32 NM og hadde fint vær hele veien.

Vi fant en fin plass i Florø gjestehavn hvor jeg har vært flere ganger. Etter middag fikk vi oss en fin tur i turområdet rundt Florø. Florø har en fin gjestehavn med gode fasiliteter. Vi vasket klær og fikk oss en god dusj. Vi var innom Naustdal dampbakeri hvor vi tok en kopp kaffe og en god kake. Tilbake til båten og hadde en rolig kveld der. Pratet litt med en nabo båt fra Sunnmøre og fikk tips om flere gode havner på andre siden av Stadt.

Knutholmen Kalvåg

12.08. Dagen etter gikk turen mot Kalvåg. En kort tur på ca 2 timer som gikk i helt stille vær og sol fra blå himmel. Jeg har vært i Kalvåg mange ganger og eier av hotellet og restaurant har hatt bedriften sin forsikret hos oss i Gjensidige i mange år. I Kalvåg lå vi til like utenfor Knutholmen. Mona fant en fin liten sandstrand vest om Kalvåg. Hun tok seg et bad i det fine været. Vi var på tur rundt og så på bygden og jeg viste Mona hytten som Gjensidige hadde hatt i Kalvåg. En hytte vi benyttet mye med Gjensidge Vestlandet. På kvelden hadde vi en god middag på restauranten.

Hornelen

13.08 ble en dag med litt mer overskyet vær og vi lå kursen mot Måløy. Nok en dag uten vind og det ble motor hele veien. Innover fjorden mot Hornelen og til gjestehavnen i Måløy. Her måtte vi forankre med akter mot bryggen og feste i en uteligger. I Måløy fikk vi besøk av en tidligere arbeidskollega og serverte kaffe og skiver. En hyggelig prat og mimring om felles opplevelser. Det er spesielt å seile inne i trange fjorder med høye fjell på begge sider. Fjorden innenfor Bremangerlandet var en fin opplevelse.

Ved kai i Måløy

14.08 En disig dag hvor vi hadde to valg. Vi kunne gå til Selje eller rundt Stadt. Vi var usikker på om det ville være riktig å gå rundt Stadt pga tåkedisen. Vi gikk nordover Måløysundet og på nordsiden kunne vi se ut til Stadt. Det lå tåke på platået men ikke nede ved havoverflaten. Vi bestemte oss for å gå rundt Stadt. Det ble en helt grei tur  som gikk med motor og litt forseil. Det var nok en dag uten seilevind. Vi hadde en rolig tur som tok ca 6 timer på 35 NM. Natten tok vi på Sandsøy i Sande kommune.