8.juni Merdø-Grimstad

Glade gutter på vei mot Grimstad

Vi våknet opp til nydelig vær og kunne fastslå at vi hadde lagt i ro på svai denne natten.

Også batteriene hadde klart seg fint. Jeg fikk start på dieselvarmeren som trenger mye strøm for å starte og forbruksbatteriene viste 12,7 volt like før vi startet motor. Det er jeg godt fornøyd med.

Vask og tørk

Vi skulle i dag kun ta en kort etappe frem til Grimstad. Vi gikk innaskjærs og gikk for motor. Vi kom frem til Grimstad etter 2 timer ca kl 11.00. Vi fortøyde ved en flytebrygge innerst i bukten. Vi snudde opp mot vinden selv om det var litt trangt helt innerst og vel fortøyd vasket vi båten. Det var en stund siden sist og vi hadde mye pollen og saltvann som skulle vekk. Også her i Grimstad er toalett og dusjanlegg stengt for båt turister pga Corona.

Etter vask og tørking tok vi en tur for å handle og å se oss om i Grimstad. Fine gamle hus og fint sentrum. Både Ibsen og Hamsun holdt til i byen i deler av sine liv og byen har sitt eget Ibsen Museum.

Hus i Grimstad sentrum

Til lunsj i dag hadde vi restegrøten fra lørdag og litt senere tok vi resten av bayonneskinken fra i går. Vi er nøye med å ikke kaste noe mat. Det som er til overs fra middag spises til kvelds eller til lunsj dagen derpå.

Ellers gikk dagen med avslapping og lesing på dekk. Nydelig vær og gode bøker. Vi har slappet av i dag for å være klar for en lenger etappe til Mandal i morgen. Det er meldt vind som gir håp om at  at vi kan seile mesteparten av veien..