10-11-12 juli Stornoway Ytre Hebridene

Frode foran Lews Castle
Inngangstortalentet til parken
Parti i parken

En lang og god frokost og godt uthvilt etter en slitsom overfart fra Canna tok vi fatt på en ny aktiv dag. Første turen søndag gikk til parken med Lews Castle. Dette er et slott fra Viktoriatiden og var satt opp i årene 1844-51. Det har hatt forskjellige eiere, men nå er det Stornoway by som disponerer bygningen som også har fått stor kafé og museum. I tillegg er det mulig å leie til selskaper konferanser o.l. Slottet ligger i en nydelig park med stort grøntareal og mye stor skog. Området er et ettertraktet turområde for innbyggerne i Stornoway og alle turistene som kommer til byen.  Etter tur  til slottet og i parken rundt tok vi en rundtur for å se oss om i byen. Det var som vi hadde hørt i en podcast av Håvard Rem, journalist i Dag og Tid, Det meste er stengt om søndagene. Etter en rundtur på noen timer var det tid for lunsj og vi fant en åpen kafé hvor vi fikk noe å drikke og herlig ertesuppe med bacon. Etter dette var vi tilbake i båten og slappet av med lesestoff og bloggskriving. Vi lagde kylling i karrisaus til middag. På kvelden tok Bassi og Frode en tur ut i byen, mens Ove ble værende i båten for å redigere bilder inn i bloggen. Noe som har vist seg å være tidkrevende.

Ut mot Atlanteren
Det mektige havet. Det blåser alltid
Skur med kors. Et tegnspråk det sterkt religiøse samfunnet sommer på øyene
Sletter mot havet

Atlanterhavet
På vei mot Svarthuset

Mandag hadde vi planen klar. Vi skulle inn til turistinformasjon og få rede på hvordan vi kunne benytte rutebusser for å se mer av Hebridene. De var svært behjelpelig og kl 09.50 satt vi på bussen (16 seter) for en rundtur rundt på øyen på ca 2 timer. Vi kjørte en rundtur og var litt sørover før vi gikk rett vest mot vestsiden av Lewis Med utsikt utover Atlanterhavet. Det ble en hyggelig tur hvor vi etterhvert ble alene med sjåføren og kunne spørre ham om ting vi lurte på. Legger med flere bilder fra turen.  Vel tilbake i Stornoway gikk turen inn i en forretning som solgte HarrisTweed som er det store varemerket til Hebridene. Det ble gjort noen innkjøp som skulle være med hjem. Nå var turen kommet til lunsj og det ble på samme kafeen som søndag. God mat og god service gjorde denne til vårt spisested hver dag i oppholdet i Stornoway.  Litt avslapping i båten etter maten og ikke minst en klargjøring av når vinden ville være grei nok for overfarten til Kinlochbervie i Nord Skottland. Det stod mellom onsdag eller torsdag. Etter mye sjekk av strøm og vind og ikke minst vinden når vi skal videre fra Kinlochbervie til Stromsnes på Orkenøyene. Valget falt på onsdag Da torsdag blir det grei vind for Seiling til Orkenøyene. Det er i mesterlaget med vindkast onsdag, men vi har vinden i ryggen hele veien over sundet mot Skotland. Det vi er usikker på er hvor mye sjø vi må tåle. Ut fra Stornoway og utover et stykke vil det være greit , men når vi nærmer oss kysten på SKottland kan det nok bli en god del mer sjø.  Vi skal reve seilene og være klar for en litt tøff seilas med meldt vind på 9-10 ms og 16 ms i kastene. Vi tok etterhvert en tur på land og hadde ønsker om litt mat, men det var slutt på matservering eller fullt. Vi endte på en pub hvor fotballkampen mellom England og Norge var på storskjerm.  Her traff vi igjen til gutter fra Sveio som Bassi og Frode hadde truffet kvelden før. Hyggelige gutter som reiste med fly og skulle videre med fly til Shetland via Aberdeen på tirsdag. Vi gikk tilbake i båten når England ledet 6 -0. EN herlig kvelds og en god prat før vi tok kvelden.Tirsdag gikk bussen kl 09.05. Vi skulle til Arnol og se gamle Svarthus. Hus hvor folk bodde i sammen med husdyrene. De siste Svarthusene var i bruk som bolig helt til ut på 60 tallet. Det blåste godt, noe det hadde gjort alle dagene vi var på Ytre Hebridene, og vi måttet ca 15 minutter fra buss stoppet. Surt og kaldt. Da vi kom ned til husene åpnet det ikke for visning før om ca 20 minutter og vi fikk se oss litt omkring og ikke minst sett et gammelt «Hvithus»  hvor menneskene levde alene uten dyrene sine.  Om noen syntes det høres spennende ut på Ytre Hebridene anbefales Lewis Trilogien til Peter May hvor handlingen er lagt til dette øyriket. Vi hadde ca 1 time på oss før vi måtte være oppe igjen til bussen og det gav oss god tid til å få med oss det meste i husene og i senteret.  Det luktet stram røyk av oss etter at vi var inne i det røykfullt huset, men det ble redusert av kraftig vind og litt regn på veien til bussen.

Vi skulle videre i morgen onsdag og hadde en del å klargjøre. Vi måtte betale havneavgift, fylle diesel og vann. Å ha full dieseltank er alltid en fordel. Med lite diesel er det lettere at urenheter fra binnen av tanken kommer inn i systemet. Vi avtalte med havnekontoret at vi skulle komme med dieseltanken våre kl 14.00. Det gav oss 2 timer til lunsj på vår etterhvert kjære kafé. Hamburgeren smakte utmerket.

Etter at diesel og vann var fylt på gikk vi på museum ved Lews Castle. Her fikk vi presentert et bilde av utviklingen og livet på Ytre Hebridene. Vi merket oss at Marine Harvest sponset fotball laget på Lewis.

Etter dette ble det en rolig kveld i båten. Vi skal slippe fortøyningene her i morgen kl 06.00.

Svarthus
Svarthus med sine doble murer
Her ble for oppbevart
Torv til brensel. Årlig forbruk ca 15000
Krøterfjøs
Kjøkken med åpen grue. Ingen skorstein. Røyken skulle sive ut gjennom halmen på taket. Over ildstedet var det ikke benyttet torv for isolering.