12.juni Sokndalsstrand-Egersund-Stavanger

Planen for dagen var å gå til Egersund og så å bli der til lørdag før vi gikk videre til Stavanger. Når vi følte på været på vei til Egersund ble vi enige om å fylle diesel i Egersund og så gå direkte videre rundt Jæren til Stavanger. Vi visste at dette ville ta oss rundt 6,5 time om vi motorseilte med forseil.

Motorseiling rundt Jæren

Det gjorde vi og holdt en fart på mellom 8 og 9 knop nesten hele veien. Når vi rundet Jærensrev fikk vi litt vind fra nord og farten falt til litt unde 7 knop. Vi var fremme og fortøyd i Stavanger kl 20.00.

Endelig i Stavanger

Vi ligger i gjestehavnen ved Oljemuseet. Det var en trang plass å komme inn. Akkurat plass til en fender på hver side av båten i den båsen som var ledig for oss. Vi kom oss greit på plass, men mye strøm gjorde at det tok litt tid å få alle fortøyninger slik vi ønsket.

Dette ble en lang dag. Vi var på sjøen i 10,5 time og kun 2 timer med seil. Det betyr motordur i ørene en god stund etter at vi var fortøyd. Det ble pizza på Peppes før vi tok en tidlig kveld i båten.

Dagen etter hadde vi fint vær og var på en rundtur i byen. Vi hadde også besøk fra kjentfolk fra Bergen som hadde fulgt med på bloggen vår. Kveldens middag la vi til en Kinesisk restaurant hvor vi spiste oss stappmett på god kinesisk mat og god italiensk drikke.