13-23 juni Fra Lillesand til Bergen

Vi ankom Lillesand den 12.juni. En liten tur på kvelden med litt handling av mat. Vi avsluttet kvelden med pizza på en uterestaurant. Etter en god frokost den 13. gikk vi på en god tur i Lillesand og Mona fikk seg et bad. Veien fra Lillesand til Kristiansand gikk gjennom Blindleia og vi gikk under Justøyabroen på 19.m. En fin tur !

Flotte bryggemiljøer i Kristiansand

I Kristiansand ble det også en god spasertur og softis på bryggen. Flotte bryggemiljøer !!  Det var fint vær disse dagene, men lite vind og når det ble litt vind (4 ms) kom den rett forfra. Litt frustrerende !

MANDAL
Sjøsanden

Sjøsanden14. juni gikk vi innaskjærs fra Kristiansand til Mandal. Også på denne turen skulle vi under en bro på 19m «Skjærnøysundbroen»Jeg liker meg godt i Mandal og vi fikk gode opplevelser også i dette besøket. Vil fant grei plass i gjestehavnen og spiste middag i båten. På ettermiddagen var vi en tur til Sjøsanden og Mona fikk et bad på den fine sandstranden som hadde «sydensand»

Den 15. juni gikk vi fra Mandal kl 10.00. Det var nydelig vær og Mona hadde hatt morgenbad på Sjøsanden. Turen rundt Lindesnes gikk fint. Dessverre uten vind og vi gikk for motor hele veien. I Farsund er det grei tilgang til gjestehavn. Vi opplevde Farsund som mer hyggelig enn da Mona var her sist i 2017. Vi gikk på tur for å finne en liten badestrand til Mona. Vi fant «Barbrostranden», nå liten lokal badestrand på Engøy, Samme sted ble Barbro Osmundsdatter brent på bålet for hekseri i 1667.

Rundt LISTA
Båtgarasjer i Egersund

Den 16.juni startet vi allerede kl 08.00. Vi skulle rundt Lista og helt til Egersund. Nok en dag uten vind kun litt trekk på 2-4 ms rett forfra. Turen tok 6 timer. I Egersund var det god plass i gjestehavnen. Etter en så lang tur gikk vi i land for å finne oss en koselig plass med god mat. Det var for varmt å sitte inne eller ute i solen. Vi fant etterhvert en restaurant hvor uteområdet lå i skyggen og fikk oss en velfortjent middag. Det var også festival denne helgen og vi fikk høre Bjørn Eidsvåg og Reidar Larsen. Scenen var like ved havnen og vi hadde god musikk utover kvelden.

Bur med undulater på KVITSØY

MURPÅ KVITSØY
KVITSØY

Den 17. juni gikk turen rundt Jæren og frem til Kvitsøy. Det var ingen vind. Litt ut etter Eigerøya fikk vi tett tåke. Av en eller annen grunn startet ikke radar. Vi har AIS og hadde derfor god oversikt over de større båtene som alle har AIS. Vi gikk også så langt ute fra land at de mindre båtene uten AIS ikke gikk denne ruten. Vel en time før Kvitsøy dukket det opp to store skip på AIS. Vi kunne ikke se dem, men AIS fortalte at de lå i ro. Etterhvert dukket skyggene av disse tankbåtene opp i tåken. Litt skummelt , men de lå der for anker. Turen inn til Kvitsøy var fri for tåke. Da vi kom inn var det en båt som flyttet seg slik at vi kunne få plass. Det hadde vært et større arrangement på øyen denne dagen hvor det ble feirer 100 årsdagen for Kvitsøy Kommune. Kvitsøy er en spesiell og svært ryddig plass med en del vakre hus og hager. Vi kom også forbi en kar som hadde et stort bur med mange kanarifugler som han fortalte kunne være ute hele året.

HAGE PÅ KVITSØY

Den 18.juni startet vi med å gå til Gudstjeneste i Kvitsøy Kirke og på en kunstutstilling. Vi gikk fra Kvitsøy kl 13.30 og var i Haugesund kl 17.00. Der fikk vi besøk av barnebarn litt kos i båten og så en tur på byen for å få is. Vi avsluttet dagen med middag på en restaurant i nærheten.

SAGVÅG

Den 19.juni gikk vi fra Haugesund kl 12.00. Jeg hadde et lite uhell på morgenen. Trakket over et trinns trappen ned i båten og falt og fikk en kraftig vridning i kneet. Det var svært smertefullt i starten, men ble litt bedre etter noen minutter. Jeg fikk satt på en Støttebandasje, men det var helt klart at dette ville vare en stund. Over Sletta var det ingen vind og vi gikk nok en dag for motor til Sagvåg hvor vi fant en fin plass i gjestehavnen

ENGSUND

Nye hotellet på Bekkjarvik
Middag på gjestgiveriet

Den 20.juni gikk vi fra Sagvåg kl 09.00. Ikke noen vind. Vi gikk gjennom Engsund hvor det var ganske grunt. Det var på det grunneste oppgitt 2,5 m. Vi gikk inn med vannet på vei mot flo og det laveste vi fikk oppgitt på dybdemåleren var 4 m. Vi kom inn i Bekkjarvik Indre havn kl 11.50. Det så ut som alt var opptatt, men like før vi skulle til å snu var det en seilbåt som gikk ut og vi fikk oss en flott plass. På andre siden av bryggen lå en kjent båt fra Kjøkkelvik, OPAL. En båt vi hadde truffet her nede ved flere anledninger tidligere. Vi hadde oss en god middag på Bekkjarvik Gjestgiveri på kvelden.

21.juni ble vi liggende i Bekkjarvik og fikk nå første regnet på omtrent en måned.

STORD

22.juni Gikk vi til Strusshamn. Vi seilte med forseil i ca 1 time.Inne i Strusshamn var det god plass. Kun en båt i havnen. god plass.

23. Juni gikk jeg til Bergen på ettermiddagen. Det hadde vært svært fullt i Vågen pga Robbie Williams Konsert på Koengen. Det ble litt bedre plass i løpet av fredag ettermiddag. Yngste datter Andrea kom ned til bryggen og hjalp meg på plass. Det var en litt trang plass, men med hjelp fra land kom jeg greit på plass. Glad jeg har trustere.  Vi ble i Bergen til søndag. Da tok jeg båten til Tyborgøy og fikk den på plass i boye.