21.mai Kvitsøy Egersund «Frisk seilas over Jæren»

For fulle seil ut fra Kvitsøy
Over Jæren

Å komme fra kai ble ikke helt enkelt i dag. Vi startet motor kl 09.00. En båt 1m forut  og en 2m akterut. Vind rett mot kaien. Trodde først jeg skulle klare å komme ut ved å bakke og holde ingen i baugen. Men det gikk ikke. Vi fikk så båten så langt akter vi kunne og ved hjelp av baugtruster og gode fendere akter gikk vi så vidt klar båten foran. I ettertid har vi fundert på om vi ville klart å gå nesteN sidelengs ved å kjøre baugtruster på ut og gå forover med båten med sving inn mot kaien. Noen vet sikkert dette, men vi skal teste det ut neste gang vi går fra kai.

Vi satte seil ca kl 09.30 og seilte i 1 time. Det var meldt vind fra sør med styrke 8-10 ms. Ca en time vest for Kvitsøy leste vi av 13 ms.  Rett fra sør. Vi skulle legge om kursen omtrent rett mot vinden. Vi tok ned seil og gikk for motor. Det ble krapp sjø selv om vi gikk ca 2,5 nm utenfor kyste. Det tok oss 8 timer i liten kuling, stampesjø og tildels grov sjø før vi kunne gå inn bak Eigerøy.

Det ble også litt dramatikk på turen da snoren til styrbord lazybag løsnet og seilet ville gå på sjøen. Skipperen måtte på med sikkerhetsline og ta seg frem til masten for å sjekke om det var mulig å få lazybagen tilbake på plass. Det var det ikke. Det visste seg samtidig at forliket var løsnet fra masten. Eneste mulige løsning for oss var å få slått tau rundt seil og bom fo å sikre at seilet holdt seg ombord. Etter mye strev klarte jeg å få det til.

Det må vel også nevnes (under tvil) at skipperen var blitt så dårlig etter strabasene frempå dekk at han måtte gi hals. Etterpå sovnet han på benken. Frode stod til rors i mange timer og holdt stø kurs mot Eigerøy.  Han måtte ofre sin gode følgesvenn gjennom mange år «god capsen» som dessverre blåste på havet.

Det må sies at skipperen tok seg fint inn igjen og tok oss trygt frem siste stykket inn til Eigerøy og Egersund.

Slik hang seilet på seilasen over Jæren

Vel fremme i Egersund gjestehavn var det mye å rydde. Både av seil og ikke minst inne i båten var det mye som lå strødd på dørken. Det ble litt mer sjø enn forventet over den forblåste Jæren. Når alt var ryddet ble det en god middag på en Kina restaurant like ved gjestehavnen. Etter det var kl blitt 21.00. Og vi var helt klare for å ta kvelden. Fikk ikke engang sendt ut dagens blogg.

Vi har lært mye på denne ferden. At det må være fart på båten for at roret skal virke.  ( det visste jeg vel) Få seilet på plass og lukk lazybag etter det er tatt ned, (om mulig) Sikre at snorene til lazybag er godt festet og sikre ting og tang inne i båten .