9/7-22 Canna – Stornoway

Island of Sky

Fyr på Island of Skye

Pga av væremeldingene fremover bestemte vi oss for å droppe et stopp på Ytre Hebridene og gå direkte til Stornoway. Her ville vi være noen dager. Turen startet uten vind og vi gikk for motor hele veien. Vi brukte ca 10 timer på turen. På veien traff vi på delfiner og sel ved flere anledninger. Det var mektig å se mot Island of Skye og de bratte fjellformasjonene og grønne slettene. PÅ slutten av turen økte vinden kraftig og vi var oppe i 15 ms. Vi tok ikke opp seil da vi kun hadde fjorden inn mot byen igjen av turen. Som alltid var vi i kontakt med havnemyndighetene og fikk anvist plass ved den innerste havnen. Også denne gangen var vi heldig at det var en enkel plass å legge til. Som tidligere sagt er det alltid noe som ikke virker som det skal. Etter 2 døgn uten strøm og mye fuktighet, hadde vi behov for landstrøm for å få igang avfukteren i båten. Vi fikk anvist et koblingspunkt av havnevakten som var nede og tok imot oss. Denne viste det seg at vi ikke var beregnet på gjestebåter og vi fikk klar beskjed fra redningsskøyta, som lå ved siden av oss at den måtte vi holde oss borte fra.  Når vi koblet oss til en kontakt lenger inne på bryggen var der ikke strøm i den. Det endte med at vi måtte kalle opp havnemyndighetene i gjen og få de til å komme og fikse opp i dette. Det gjorde de og vi fikk startet avfukteren. Vi hadde en fuktighet ved start av avfukteren på mellom 80 og 90 % luftfuktighet og etter et par timer var vi nede i 46. En helt annen båt å være i. Når alt er fuktig og dy tar på deg klamme klær og legger deg i klamt sengetøy er ikke særlig kjekt over flere dager.

Båthavnen i Stornoway

Når alt var fikset i båten bar det i vei for å finne oss en plass å spise. Det var lørdagskveld og vi var innom 3 plasser før vi klarte å få bord til 3 på en hotell restaurant. Her var det middagsbuffet og vi kunne velge i et rikt utvalg av retter. Det smakte godt etter 10 timers båt tur. Vi gikk en liten omvei tilbake til båten for å se oss litt om. Vel tilbake satt vi ikke lenge før det ble tannpuss og en god natt søvn. I morgen søndag har vi planlagt å se oss om i byen. Det meste er stengt, men noen plasser skulle være åpent.