9.juni 2023 Kragerø – Risør

12,5 m veteranseilbåt

 

Vi hadde tidlig frokost og var avgårde mot Risør kl 08.30. Det var grei vind, men det var mye gammel sjø så vi slingrer oss avgårde når vi kom utaskjærs. Vi gikk for motor og brukte 2,5 time.

I Risør la vi oss til i gjestehavnen og ikke inne i Pollen hvor vi har lagt tidligere. Det var en dårlig plass å ligge med litt stor sjø inn mot bryggen. Vi måtte montere strekkavlastere på fortøyningene for ikke å få så store trøkk i båten hver gang fortøyningen ble strammet. Vi fikk. Etterhvert justert oss slik at det var greit å være i båten. Vinden avtok mot kvelden og det ble en fin kveld og natt. Vi hadde oss en fin runde i Risør og fikk et godt inntrykk av byen.

Da vi skulle starte opp for å gå til Arendal den 10. sjekket jeg oljen og den viste for lite olje. Jeg fylte på ca 1l. Det ble alt for mye. Jeg hadde lært at en ikke skulle starte motoren med alt for mye olje og jeg fikk tak i en liten oljepumpe som jeg skulle suge ut den oljen som var for mye. Det viste seg at det ikke var så enkelt. Utsugingen av olje skjer ved at en stikker en tynn slange ned i røret hvor en peiler olje. Vi så at dette ville kunne ta tid så vi bestemte oss for å bli en ekstra dag i Risør. Utfordringen var at det kom så lite olje opp at jeg holdt på å gi opp. Hadde nok en gang en samtale med vår venn Thomas som forklarte at jeg kunne starte motoren og la den gå en stund slik at oljen ble varm og så måtte jeg ta av lokket hvor jeg fylte på olje. Det kunne hjelpe på at oljen rant greit ut i peilerøret. Da dette var gjort fikk jeg ut den oljen som skulle ut for å komme ned til Max streken.

Risør Kirke

 

Mens jeg jobbet med motoren var Mona på en åpning av en kunstutstilling av Vebjørn Strand i Fredsparken. Der traff hun et par fra Sotra som var på biltur og bodde i Equinor sine leiligheter i Risør. Han var maskinist og han kom ned i båten til meg og vi gikk gjennom problemet og var enig om at det oljenivået som jeg nå hadde var helt OK.  Hva lærte jeg så av dette ? At det noen gange oppstår et vakuum i motoren som gjør at oljen ikke kommer så lett  ut i peilerøret. Da må lokket til oljepåfylling åpnes for å fjerne vakum slik at oljen renner fritt ut i peilerøret.

Etter at oljeproblemet var løst spiste vi lunsj med paret fra Sotra. Et stort flott rekesmørbrød smakte utmerket etter stresset med motoroljen.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg