Ålesund – Fosnavåg – Selje

Fuglefjellet på Runde
En kan skimte Runde fyr
Runde fyr fra 1935

Etter frokost og en tur i butikken gjorde vi oss klar til å dra videre fra Ålesund. Vi fylte diesel før vi dro avgårde rundt kl 10.30. Det var også idag helt vindstille utover Breisundet mot Runde broen. Vi fikk litt tåke like før broen, men den forsvant like fort som den kom. Etter broen gikk vi utover mot fuglefjellet på Runde. Det var et fantastisk skue. Selv om de fleste Lundefuglene drar langt til havs for å sanke mat var det mange rundt båten. Det var helt stille på sjøen så vi kunne gå ganske nært. Det var små båter som gikk inn i hulene under fjellet. Vi gikk videre ut for å se på Runde fyr som Einar sin morfar hadde vært ansvarlig for oppføring av  i 1935. Der ute lå igjen tåken og selve fyret var Innhyllet i tåke. Vi gikk så innover til Fosnavåg og fant en grei plass i gjestehavnen der.  Hans Kristian som hjalp oss så velvillig sist vi var i Fosnavåg kom innom med fiskebåten sin. Han hadde rigget for makrellfisket og skulle ut og se om alt fungerte som det skulle. Vi ønsket ham skitt fiske. Etter litt mat gikk vi til Sunnmørsbadet. Det var ca 20 minutter å gå. Vi var der i ca 1,5 time. Fikk svømt i 25 m basseng og tatt varmt masasjebad og steambad. På veien gikk vi forbi Herøy kirke. Kirken be vigslet i 2003 og har plass til 700. En flott arbeidskirke.

Tilbake i Fosnavåg gikk vi ut og spiste. Vi undret oss litt over hvorfor ikke Fosnavåg hadde restaurant som lå slik til at den hadde kveldssol. Det burde være noe å tenke på for de som driver restaurant i byen. Vi valgte den næmeste som var Brygga restaurant. Her bestilte vi begge stor fiskesuppe. Den var nydelig ! Etter en god middag var det tilbake i båten og lesing og prat.

En refleksjon vi har gjort på flere plasser vi har vært er mangel på stiger/leidere på fastkaiene slik at folk har mulighet til å komme seg opp om de faller i vannet. På lavvann i Fosnavåg var det nesten en meter opp til første trinn. Umulig å nå om du har falt i vannet. Trappene -stigene – leiderne må gå så dypt at en kan sette foten på nederste trinn. Er det ikke bestemmelser om dette undrer vi .

Statsraaden

Vi kastet loss i Fosnavåg kl 10.00 27.juli. Og var også i dag klar for å motre hele veiene til Selje. Det var så lite vind over Stad at jeg tok bilde av plotter som bevis. Underveis fant vi ut at Sommerbåten skulle komme inn til Selje samme kveld. VI bestemte oss derfor å hoppe over besøket på klosteret og gå rett i havn da det kunne bli knapt om plasser utover ettermiddagen. Vi fortøyde ca kl 14.30 og før vi gikk i land laget vi grøt .

Stille over Stad 0,1 ms

Det ble en tur i butikk for å kjøpe inn for den videre turen. Vi kjøpte oss også litt reker som vi spiste på båten som forrett. Einar hadde også en sang å dele. Vi fant frem gitaren og han sang «Gangdøra heime» Flott tekst ! Etter det var det tid til å ta i mot Statsraaden som kom inn og lå seg på viken utenfor Seljestranda. Jeg traff en tidligere arbeidskollega på kaien som knapt kjente meg igjen med langt hår og skjegg. «Eg såg det var deg på øynene dine»  Hyggelig gjensyn ! Den videre kvelden tilbragte vi på den lokale puben hvor vi fikk god pizza. Det var siste kvelden til Einar i båten i denne omgang. Vi har hatt gode dager på veien fra Trondheim. Han skal ta hurtigbåten til Bergen i morgen tidlig kl 06.50. Da kommer Endre med båten fra Bergen. Han er her i Selje kl 13.05.

Selje
Selje kirke med fantastisk naust rekke.