Ålesund – Bergen 17-28 august 2020

Rundt Stadt

Mandag 17.august:Tilbaketuren fra Ålesund gikk på innsiden av Hareid og Gurskøya forbi Kvamsøya og videre rundt Stadt til Selje. Dette var en tur på ca 60 NM g vi brukte rundt 10 timer. Det var vindstille og det ble mye motor. Vi hadde oppe forseil sammen med motor over Stadt. Det var en varm og fin dag og vel fremme i Selje fikk Mona seg et bad på Seljestranden.

Selje Kloster

Dagen etter gikk vi på besøk til Selje sjukeheim og omsorgssenter for å besøke Wilhelm. En mann på rundt 95 år som Mona ble kjent med på Nybø Brass sin tur til Albir i Spania i 2008. Vi har besøkt ham en gang tidligere, men det var en stund siden vi hadde hørt fra ham og var ikke sikker på om han fortsatt var i live. Men det var han.  Mona hadde god prat med ham.

Tirsdag på formiddagen gikk vi fra Selje og til Kalvåg også en tur uten vind. God temperatur og en fin tur rundt Hornelen. Europas høyeste sjøklippe. Vel fremme i Kalvåg fant Mona en fin badestrand og fikk ett fint og forfriskende bad.

Utsikt fra Askrova mot Kinn

Onsdag 19 august Fra Kalvåg til Hillersøy. Her hadde Mona sin far vært i fosterhjem under krigen. Han var 14 år og ble sendt fra Bergen etter eksplosjonsulykken på Bryggen i 1944. Han bodde på Nordnes og fikk huset ødelagt av eksplosjonen. Vi kunne ikke gå helt inn, pga dybden, men vi lå utenfor å så inn på stedet hvor Håkon hadde gått i 1944 og 1945.

Kveldsseilas mot Florø

Vi fortsatte turen til Askrova hvor vi skulle besøke en venn som hadde hytte der. Vi fant frem til Valvika og fikk lagt til ved en fin flytebrygge. Også der var det temperatur for bading. Vi hadde to fine dager hos våre venner på Askrova. Vi ble vist rundt på øyen og fikk mange historier om stedet og menneskene der. Gode kaffemåltider med vaffler og god prat rundt bordet. På kvelden hadde vi en fantastisk krabbefest i og ved det flotte naustet.   Vi hadde planer om å gå videre sørover fra Askrova, men værmeldingen meldte vind, vann og torden. Vi ville ikke ligge så langt ute som eneste seilbåt med høy mast om det kom torden så vi bestemte oss for å gå inn til Florø til dette været hadde gitt seg. Vi var på Askrova hele dagen og ble invitert på nydelig torskemiddag før vi kastet loss og dro inn til Florø ca en time unna. Vi var nå kommet til torsdag 20 august.

Florø gjestehavn er en kjent havn for oss og vi ble der frem til søndag 23. august. Vi hadde gode opplevelser i Florø. Ved en tilfeldighet traff jeg på en arbeidskollega fra Gjensidige. Vi kom i prat etter gammelt og det endte med at han tilbød seg å kjøre Mona til en badeplass og etterpå vise oss Florø og den utviklingen som hadde vært der de siste årene. Vi hadde en flott tur og Mona fikk badet mellom bygene og vi fikk se oss om i Florø og omegn. Spesielt imponerende var det å se utover den store offshore basen som var bygget. Det er en stor base på store arealer. Her er det store muligheter for næringsutvikling både på og rundt basen.

Uvær i Sognefjorden

Dagen etter inviterte vi han og konen på Naustdal Konditori til Kaffe og Napoleonskake. De hadde flyttet fra enebolig til leilighet midt i Florø. Vi ble med opp i og fikk en omvisning i leiligheten. Svært hyggelige mennesker og en god dag for oss i ruskeværet.

Til rors mot Eivindvik

Søndag 23. dro vi fra Florø og hadde fin seilvind nedover til Askvoll. Det var en dag med skiftende skydekke. Vi ble i Askvoll til ca kl 14.00 den 24 august. Det var en regnfull dag og vi ble etter hvert klar for å dra videre. Vi hadde plottet inn Eivindvik som stoppested for kvelden. Det var varierende vind og det ble både seiling og motor. Vel ute av Krakhellasundet gikk vi med fulle seil over Sognefjorden. Da vi nærmet oss sørsiden av fjordn kom vi inn i en kraftig regnbyge med mye vind. Det ble helt svart rundt oss og vi måtte ta inn forseilet. Det ble så dårlig sikt at vi også måtte ta på rader for å finne veien innover til Eivindvik. Vi var fremme ca kl 21.00.  Dagen etter hadde vi oss en flott tur i Eivindvik og gikk på den historiske rundløypen med kommentarer fra en mobilapp. Historien til Eivindvik og Gulatinget er fasinerende og naturen rundt er veldig fin. Vi ble liggende i Eivindvik til tirsdag 26. Da gikk vi rolig videre forbi Skjærjehavn og videre over Fensfjorden til Kihlstraumen. Vi seilte omtrent hele veien til tross for lite vind. Det var gode væremeldinger for de nærmeste dagene så vi bestemte oss for gå inn til Bergen dagen etter og ligge der noen dager før vi avsluttet ferien. I Bergen lå vi til ved Shetland Larsen sin statue den 27ca kl 15.00. 27. var en dag med nydelig vær.  Vi hadde besøk av barn og barnebarn og Mona og jeg hadde en avsluttende feriemiddag på Bryggeloftet.

Vi var tilbake i Kjøkkelvik den 28 august.