Ålesund 15-17 august 2020

Fortøyd i Ålesund

Lørdag 15.08 gikk vi fra Sandøy rett etter frokost. Nå med kurs for Ålesund som var vårt nordligste mål på denne turen. Vi hadde noen kjente i fra Gjensidige tiden i byen og hadde hatt kontakt og avtalt å møtes. Turen innover var beregnet til ca 3,5 time. Vi gikk forbi Ulsteinvik og Fosnavåg og hadde gode vind og bølge forhold. Siste delen inn Breisundet var det noe mer bølger som gjorde at vi koblet ut autopilot og rattet manuelt innover. Det var ikke gunstig vindretning. Vi hadde opp seilet i en periode, men etterhvert bestemte vi at vi ville gå inn for  motor. Inne i vågen i Ålesund. La vi først til ved den faste kaien, da vi etter en liten rekognosering innover i sundet ikke fant noen ledig plass ved flytebryggen. Da vi var ferdig å fortøye og hadde koblet oss til landstrøm kom det flere båter ut fra sundet. Etter ny rekognosering var det nå ledige plasser ved en av flytebryggene lenger inne. Vi forhalte båten og fikk en god og rolig plass lenger inne. Vi spiste en god middag og ringte våre bekjente i byen. De inviterte oss på kaffe og avtalte å hente oss ved båten. Dette var kveld og vi var hjemme hos dem på kaffe. Etter kaffe gikk vi en tur på byen og hadde et nydelig måltid på en god sushi restaurant. Etter et godt måltid med kjente og ukjente smaker avtalte vi å møtes søndagen på formiddag og avslutte med med en middag hjemme hos våre venner.

Mona og S/Y Våren i bakgrunnen
Alnes Fyr

På tur i Ålesund og noen av øyene utenfor.

Søndagen den 16.  ble en fin dag. Vi var først på en tur rundt i Ålesund og på museum før vi traff våre venner som viste oss rundt og tok oss med på biltur til Alnes Fyr. En flott opplevelse. Vi fikk se oss om i yen og på øyene rundt. Etter turen var vi tilbake i båten. Sener på ettermiddagen ble vi hentet til en nydelig tilberedt  torskemiddag. Et hyggelig måltid med god prat og mimring om felles opplevelser i Gjensidige. Vi var tilbake i båten rundt midnatt.  Vi hadde hatt en fantastisk helg i Ålesund takket være gjestfriheten til våre venner. Vi koste oss virkelig og kommer nok tilbake her.