Bangor – Port Ellen 5.juli. + 6.juli værfast i Port Ellen.

Adjø til Bangor og Nord Irland

 

Rorvakt i lysningen
Velkjent syn, MS Maud

Opp kl 02.30 og ut av Marinaen ca 03.00. Det var mørkt da vi startet og vi måtte bruke en stor lyskaster for å lyse opp og sjekke om det var bøyer i veien for oss utover.  Det lysnet i firetiden og vi fikk etterhvert svært god hjelp av strømmen nordover. Vinden var 4-7 ms nordvestlig og vi hadde den rett imot oss. Det ble motor hele veien og vi nådde på det meste en fart på 9,9 knop. Vinden økte på overfarten mot Skottland og vi hadde  8-9 ms da vi gikk inn til Port Ellen. Forankret, like utenfor havnen, lå Hurtigruteskipet «MS Maud» Det var turister som skulle utforske indre og ytre Hebridene. Idag var det wiskeyøyen Isla som var målet. 

Vinkelrett over separasjons linjen

Vi hadde vært i telefonkontroll med havnesjefen og fått klarering at det var plass i marinaen til oss. Vi fikk en kaiplass som var enkel å komme inn i og var vel fortøyd kl 11.00. Vi hadde brukt 8 timer på turen som vi hadde stipulert til 10 timer. 

Foran typiske Port Ellen hus

Vel fortøyd var det kontakt med havnekontoret for å betale havneavgift. FDe tok kun imot kontanter så da måtte det ordnes. Når alle formaliteter var på plass var vi sulten og det ble middag på det koselig hotellet ned ved havnen. Maten smakte fortreffelig og vi var nå mett og trett og tok middagshvil i båten. Vinden økte kraftig utover dagen og vi hadde vindkast opp mot 17 ms rett inn mot havnen. Vi satt på ekstra fortøyninger for å sikre oss ekstra.  På kvelden gikk vi på en lokal pub og der kom vi etterhvert i snakk med noen tyske turister, mann og konen, som var på biltur på øyen. Vi hadde en hyggelig kveld sammen med disse to og fikk smake på noen av øyens mest kjente whiskey sorter. Etter en god kvelds i båten gikk vi til køys noe senere enn vanlig. Vi skulle ligge i Port Ellen også neste dag da det skulle komme sterk vind og regn. 

Dette minnet om «Hjarte på rette Staden»

Da vi våknet den 6.juni var det mye vind ute og det var kraftige rykk i fortøyningene. Fortøyningen ble forsterket med ekstra tau og vi omplasserte på noen fendere. Det var ca 10 grader kuling og regn. Vi hadde en dag foran oss med mye lesing og avslapping. Dette er også en del av seillivet og evnen til å ta det med ro er også viktig.

Det ble handlet inn matvarer da vi nå skal ut i områder de neste dagene hvor vi ikke kommer til kai med båten. Så vi fikk kjøpt inn en del middager. Vi fylte også etter med diesel. Kannene ble fylt på tanken uten at vi kunne se at den var full.  Ny diesel ble hentet på bensinstasjonen og vi etterfylte på tanken til den var full. Vi har nå full tank 200 l og 40 l i kanner. Dette skal vi klare oss med til vi kommer til Stornoway.  Vinden holdt på hele dagen. En seiler som ønsket å komme inn var det ikke plass til. Båten kom inn i havnen og måtte snu. I så sterk vind er avdrift stor og det så en stund ut til at det kunne bli en farlig situasjon. Det var nok rutinerte seilere som klarte å snu båten og gikk nok ut og i le i bukten utenfor og slapp ankeret der. Vi er nå godt forberedt til morgendagen og skal starte ut kl 06.00 for å få strøm nordover mot Iona. De er også i morgen forventet at vi må gå med motor da vinden er på nord vest og rett mot oss. Vi forventer vind rundt 5-6 ms gjennom hele dagen. 

 

 

 

På Hebridene ekspedisjon
Nydelige Port Ellen
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg