Bodø Kjerringøy

Flymuseet

Den 15. juni gikk Frode en lang tur til Keiservarden. En tur som tok ham nærmere 4,5 time tur retur. Bassie gikk på tur rundt i Bodø og jeg var på biblioteket for å laste ned noen nye filmer som vi kunne se i båten. På kvelden var vi på Egon og spiste pizza. Kvelden og natten fikk vi mye vind i Bodø havn. Det var oppe i stiv kuling og vi forsterket fortøyningene på båten med direkte fester fra bryggen til kryssholt i baugen og midtskips.

Ruten til Kjerringøy

Natten ble urolig med mye uling fra masten og mye rykk i fortøyningene. Dette sammen ned tanken på at festene helt ute på uteliggeren vi lå på kunne ryke, gjorde at det ble lite søvn den natten. Det blåste ganske friskt også om morgenen så vi bestemte at vi ikke ville gå fra Bodø før i to tiden. Vi fikk da med oss en tur på flymuseet. Dette var en god opplevelse. En flott og imponerende utstilling av både sivile og militære fly og flyhistorie. Lunsj på kaffeen på museet kan også anbefales.

Nydelig midnattsol

Vi gikk ut fra Bodø i grei seile vind. Tok ett rev i storseilet og litt redusert forseil og seilte i to timer mot Kjerringøy. Det ble en fin tur. Å komme til kai på Kjerringøy var litt vanskeligere. Her hadde vi vind og strøm imot oss. Vi prøvde en rekke ganger. Til slutt fikk vi hevet tau i land til to som var behjelpelig med å trekke båten inn til flytebryggen.  Vi hadde avtalt med Jan Gabrielsen at han skulle hente oss i havnen kl 18.30.  Han var presis og vi ble servert en nydelig elggryte hos Jan. Etter middag viste han oss nøstet sitt hvor han hadde innredet et lite rom hvor vi kunne sitte å se på midnattssolen. Vi ble sittende der til klokken var nærmere 02.00 for å se og fotografere midnattssolen. Det ble en helt fantastisk kveld.