Caledonian Canal dag 5 og 6 i Banevie. Tur til BEN NAVIS

Utsikt fra båten i Fort Augustus. St Benedicte Abbey. Kloster frem til 1998. Ikke bare gode historier å lese om dette stedet som også var en katolsk gutteskole frem til 1993. Nå er det ombygget til leiligheter.
Slusing i Fort Augustus
Kanal kø mot Laggan Lochs
Kanalbåt restaurant. Hund som tar imot oss.

Etter tidlig frokost var vi klar for en ny dag. Vi fikk en god prat med nabobåten fra Wales som hadde planer om å gå til Vestlandet. Vi utvekslet erfaringer og havner og steder de burde oppsøke. Vi fikk et tidestrømsatlas som vi kunne bruke på vestsiden av Skotland.  Vi ble slust opp fra Fort Augustt sammen med en leiebåt. Det ble en grei slusing. Været var overskyet med litt regn. Vi passerte en del svingbroer og sluser på veien frem til Loch Laggan hvor vi etter ca 4 timer la oss til for kvelden. Det var greit å stoppe før slusen da det var mye vind og sjø på nedsiden. Her besøkte vi en flytende restaurant og fikk oss pølse og chips. Vi traff også båten fra Kristiansand som hadde gått forbi oss i Fort Augustus. Vi hadde håpet på landstrøm her (var oppgitt) , men fikk opplyst at det ikke virket.

Dagen etter den 17. juni gikk vi tidlig i slusen og kom ned på innsjøen Loch Lochy. Været var ufyselig med mye regn og vind opp mot liten kuling rett i mot. Vi var godt kledd og stod ute i regnværet. Etterhvert sluttet det å regne og vi kom oss frem til neste sluse og svingbro som heldigvis lå i le for den verste vinden. Vi var fremme i Banavie etter ca 4 timer gange. Her fikk vi etterhvert plass slik at vi kunne hete strøm fra vaskerommet som lå like ved der vi lå til. Det var fint å få i gang avfukteren og kjenne at det tørket opp. Vi spiste fiskekaker til middag i tre tiden og slappet av med kortspill, gitarspill før vi tok en tur på den lokale puben. Her traff vi flere som hadde vært i Bergen og hadde gode samtaler før vi avsluttet med middag og var hjemme rundt kl 22.00.  Før vi tok kveld hørte vi etter anbefaling fra Bassi gjennom en CD av Highwaymen. God musikk og mange gode minner rundt de forskjellige låtene. I dag har vi spasert inn til Fort Willian fra kanalen. Dette tok oss ca 45 minutter. Vi var innom et museum og gikk  gjennom «Highstreet» stedets gå gate og valgte en lokal pub for vår lunsj. Fish and chips på Bassi og Frode og pølser og potetstappe på meg (Herlig). Vi handlet marvarer før vi tok taxi tilbake til båten  rundt kl 15.00. Her satt visdommen en overgang fra engelsk plug til norsk støpsel. Etter det slappet vi av skrev blogg og gjorde klar for middag kl 18.30 hvor vi slappet av  og skal ha

På plass i Banavie. Klar for Neptun Staircase (8 Sluser som går i ett)

BEN NAVIS

Søndag var planen at vi ville prøve oss på Ben Navis. Det var ingen høye ambisjoner om at vi alle ville komme oss opp. Vi var enig om at det ikke var noen skam å snu. Dette er det høyeste fjellet i Storbritannia på hele 1344 m. Taxi fikk vi tak i ved hjelp av resepsjonen i Hotellet like ved kanalen og var på plass ved Ben Navis Inn kl 09.50 og startet på oppturen. Det var en tøff tur og vi strevde oss avgårde. Vi ble etterhvert enig om at den enkelte måtte følge sitt eget tempo. Vi strevde oss avgårde og alle klarte å komme seg opp. Det var tåke og dis på toppen så vi fikk ikke mye utsikt derfra. Turen ned igjen var svært krevende og alle opplevde den lenger enn vi husket fra oppturen. Vi kom ned på forskjellig tidspunkt og ventet på hverandre på Ben Navis inn. Det hadde vært en vel tøff tur for oss alle. Vi feiret bragden med en god middag på Hotellet ved kanalen.

Ben Navis
Slik startet stien oppover Vi gikk over 22 km opp og ned.
På toppen av Ben Navis
Slott på vei til Fort Willian
Torget i Fort William
Den nydelige bilen venter på brudeparet