Caledonien Canal Dag 1

Første sluse Clachnaharry Loch
Foran første slusetrapp

Har ikke hatt strøm på PC og ikke landstrøm for lading derfor litt tid siden siste blogginnlegg.

Inne i kanalen

Mandag Kl 09.00 forhalte vi fra båsen vår i Inverness Marina og over til Diesel kaien i Marinaen. Vi fylte på 167 l Diesel noe som betyr at vi brukte ca 4 l pr time i de 42 timene vi brukte motoren på strekningen Norge Skottland. Det var også det vi hadde regnet oss frem til underveis. Vi hadde 93 l igjen på tanken da vi kom til Inverness Marina medregnet reservetankene på 60 l. Ut fra marinaen var det vind og strøm , men vi kom greit ut og kalte opp Clachnaharry Lock som er første sluse inn i kanalen. Vi hadde tid kl 11.00, men fikk beskjed om å komme inn direkte. Kom inn på styrbord side Var beskjeden vi fikk På VHF kanal 74.  Det blåste litt, men vår første sluse inntreden gikk greit. Lock keeperen stod på slusekanten og tok imot fortøyningstauene. Og vi ble sluset opp til neste nivå. Før vi kunne gå ut av slusen måtte en jernbanebro åpnes. Her startet første utfordring for dagen. Broen åpnet seg ikke pga en pumpefeil og vi måtte være med ned igjen i samme slusen. Vinden hadde nå øket ganske kraftig. Lock keeperen ville da ha oss lenger frem i slusen og dro oss så langt frem at akter fortøyning hoppet av på land og båtens akterende suste mot motsatt slusevegg. Med mye «hell» og dyktighet klarte vi å ungå å krasje, Jeg med trusterne og Frode ved å komme seg på land å ta imot. Det var dramatisk i noen sekunder, men endte godt. Nå blåste det godt og ble vi slust ned. Vel nede kom vår venn fra Kristiansand inn i slusen   Han var alene i båten og det ble kluss med å få kastet fortøyningene på land. Det gikk greit til slutt, men vi ble bedt om å gi fra oss en mann for å hjelpe til i neste sluse. Bassi gikk ombord og hjalp til. Nå var vi sluste opp og broen hadde åpnet seg og vi var på vei inn i neste sluse. Den gikk fint og Bassi kom ombord igjen. Vår venn skulle ligge i Seaport Marina og vente på sine damer fra Norge. Vi lå oss til ved en vente brygge foran en stor svingbare med mye trafikk. Her ble vi liggende i ca en time og jeg laget hot dog som vi fikk spiste for lock keeper kalte oss på VHF og ba oss gjøre oss klar for neste sluse. Med broen åpen gikk vi inn i en slusetrapp på 4 sluser. Her gikk Frode og Bassi på slusekanten og holdt i tauene for og akter gjennom hele trappen. En god ordning. 

Vel gjennom disse slusene var vi klar for en lengre strekning frem mot  slusen i DochGarroch. Her lå vi til for natten. Dramatikken var ikke over. Da vi var vel fortøyd kom en utleiebåter med uerfarne tyskere og skulle prøve å komme seg til kai. Det blåste bra og de hadde ikke kontroll over båten. De endte med at de gikk rett i vårt bauganker to ganger og ødela »rekkverket» på egen båt.  Vi fikk en liten skade i feste av ankeret, men ikke noe som hadde betydning.

Vi fikk hjulpet båten på plass og prøvde å gi noen tips om hvordan denne kunne gått bra. Usikker på om de fikk det med seg.

Et skoleskip kom også inn og la til foran oss. Det var ikke noe som skjedde på Docgarroc. Vi tok en liten rekognoseringstur på land. Vi traff på en seilbåt fra Canada ig eb fra Sverige. Vi  hadde hyggelige samtaler rundt seiling og langturer med dem. Etter turen ble i båten og tok en tidlig kveld.

Skoleskipet Royalist fra den Britiske Marinen

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg