Florø – Askvoll

Stabben fyr uten for Florø
Våren er båt nr 2
Nydelig vær og vind mellom 9 og 13 ms,

Vi planla hvordan vi skulle komme oss ut fra kaien. Vi hadde samtaler med sveitseren utenfor oss. Det var ingen ombord i båten innenfor. Vi hadde kun en trosse festet i båten innenfor. Det var fra fremste kryssholt på begge båtene. Det vi måtte sjekke var om det gikk greit å være ombord i «Våren» og trekke trossen til oss. Jeg sjekket at den gled greit gjennom kryssholtet til nabobåten.  Vi kunne da løse akterfortøyning på babord og begge trossene som vi hadde trukket inn på flytebryggen foran den innerste båten.  Vi hang nå i innerste båten på styrbord baug Og i flytebryggen styrbord akter.  Endre skulle løse baugen og jeg akter. Motoren var startet og truster var på. LA GÅ og vi dro inn trossene samtidig.  Båten gled mot båten på utsiden. Jeg gikk fremover og brukte baugtruster for ikke å treffe båten utenfor oss.  Det gikk greit med ca 0,5 m i forhold til at bauganker hos dem skulle treffe oss akter.  Da var vi på vei til Askvoll. Klokka var 10.00.

Utenfor Askvoll

Båten var klargjort for seiling. Vi hadde avtalt at vi ikke skulle heise seil før vi kom ut i Brufjorden. Veien ut hadde vi vind opp mot 10-12 ms. Når vi kom litt i le ute i fjorden snudde vi mot vinden og fikk opp storseilet. Vinden var oppe i 12 ms. Og vi falt av og fant kursen som lot oss seile på rom slør over fjorden mot østsiden av Askrova og videre over Førdefjorden mot Gransundet inn mot Askvoll. Siste etappen seilte vi på lens og la storseilet så langt ut vi kunne. Vi målte oss mot en annen seilbåt som lå bak oss og mente vel at vi økte avstanden gjennom sundet. I dag seilte vi i nesten 3 timer.

Vi hadde ikke preventer i bommen og fikk en ufrivillig jibb da vi gjorde oss klar til å ta ned seilet.  Vi klarte etterhvert å stramme inn bommen og å få ned storseilet etter å ha vært fremme og dradd det ned til bommen. Det er krevende å holde båten rett mot vinden i sterk vind og litt sjø Og det gjør det litt vanskeligere å få storseilet  helt ned i lazybagen.

Det var 12 ms vind da vi gikk inn til Kaien, men vinden løyet godt når vi nærmet oss kai. Det var god plass og vi kunne legge til longside på gjestehavnen i Askvoll Kl 13.30. Da vi var ferdig med vår fortøyning kom seilbåten som hadde lagt bak oss inn og vi hjalp til med å få den til kaien.

Vi hadde en del små reparasjoner som måtte gjennomføres. To av plastfestene i masteliket mellom seilet og masten var røket. Disse klarte vi greit å skifte. Avstiver som lå i Lazybagen var glidd fra hverandre. Her dro vi ut stangen (avstiver) og fikk satt den sammen igjen og forsterket med litt tape og den gikk greit på plass igjen. Vi tok også mer sciliconspray på plastikkdelene som holder masteliket til masten. Dette vil gjøre det lettere å heise opp seilet.

Løvbiff på Sjøbuen like ved havnen.

Etter at båten var klargjort gikk vi på den lokale restauranten og spiste løvbiff. Herlig med mat etter rundt 3,5 timer på sjøen. Etter mat ble det en liten tur for å se på Askvoll og å finne ut om det kunne være noe å kjøpe i bursdags pressang til Lily mitt barnebarn som fyller 5 år på den dagen jeg kommer hjem til Tvibergøy. En liten fiskestang til å fiske krabber med fant jeg på Coopen.

Endre tok med fiskestang og gikk på fergekaien for å fiske, mens jeg leste videre i boken 66 grader NOrd av Siri Lill Mannes.

Vi tok tidlig kveld og var forberedt på en tur på rundt 5 timer til Eivindvik i morgen.