ROSTOCK
Den 18.juni gikk vi fra Rostock kl 13.00 i fint vær og lite vind. Den første dagen til Mona skulle vi gjøre en kort etappe på ca. 3 timer til Kuhlungsborn. Der hadde jeg vært tidligere og kjente havnen slik at det skulle bli lett å gå til kai. Turen nedover elven mot kysten er flott. Jeg tar en del ganger meg selv i å tenke – Hva om motoren stopper, hva gjør jeg da ?
Dette er kjente tanker når vi går i litt trangere farvann og til tider er de litt utfordrende å takle. Det har heldigvis gått greit i de situasjonene jeg har vært i til nå. Motoren har ikke sviktet meg i trange sund og elver eller kanaler. På veien mot Østersjøen gikk vi forbi et gammelt skip som nå var blitt et museumsskip.
Været denne dagen var fint med sol og 23 grader og vind på kun 3 ms. Det ble motor hele veien. I Kuhlungborn fikk vi samme plass som sist med fortøyning longside med utrigger. En kjent og trygg måte å fortøye på og ikke minst kjent for Mona som gjorde en fin jobb med å få oss trygt festet. Etter middag i båten og en rolig spaser tur var det konsert med salsamusikk på strandpromenaden. Det var mye folk og mange danset til den fengende musikken.
Neste dag var det meldt mye vind og vi ble liggende i Kuhlungsborn. Vi gikk en tur rundt i byen og til parker i utkanten hvor vi ikke var sist vi var innom her. Litt handel på et grønnsakmarked og en lett lunsj før vi gikk tilbake til båten.
Ettermiddagen gikk med til lesing og klargjøring for en lang tur neste dag. Vi bestemte oss for å hoppe over to anløp i Danmark som vi hadde planlagt. Vi ønsket å få litt bedre tid i Nyborg på Fyn. Vi la opp til en tur på ca 10 timer til Spodsberg på øyen Langeland.
Om Kuhlungsborn fra Wikipedia
Byen har en langstrakt strand og promenade, mange hoteller i typisk tysk spabyarkitektur og en marina. Det er den største spabyen ved sjøen i Mecklenburg. Det er ingen høye hus i byen da det ikke er lov å bygge høyere enn det høyeste treet.
Kühlungsborn er et sted med lange spatradisjoner. Det var en av de tidlige badebyene som ble grunnlagt i Tyskland, som dateres tilbake til 1860-tallet. Mens sykkelen er et populært transportmiddel, er Molli dampjernbane en historisk turistattraksjon som også gjør det mulig å utforske området. Om sommeren leier mange av den tradisjonelle Strandkorb på stranden, en overbygd stol som beskytter en mot vind og sol.
I DDR tiden var dette en ferie badeby for fagforeningsmedlemmer. I 1953 ble 50 hoteller og overnattingsteder ekspropiert av myndighetene for å gi plass til ferierende fagforeningsmedlemmer.