Kjerringøy-Bodø-Sørfugløy-Lovund-Sandnessjøen

Kjerringøy Handelssted
Hjelp fra Sverige

2. juni: Etter omvisning på Kjerringhandelssted gikk turen videre til Bodø.  Vi startet kl 13.00 og var i Bodø kl 17.00. Ingen seile vind så det ble motor. Vi fisket litt på veien uten å få noe. Inne i Bodø var det trangt om plassen, men vi klarte å komme inn i en luke og kom etterhvert greit på plass. Mannskapet tok en tur i byen. Jeg slappet av med bok i båten. Jeg hadde startet på Ken Follet sin roman « Aftentid og morgengry» Nok en gripende og spennende fortelling fra like før og etter år 1000. En bok på rundt 700 sider som er vanskelig å legge fra seg.

Maria gikk ut kl 19.00 for å ta en tur til Keiservarden. Da hun ikke var hjemme til kl 23.00 var vi litt urolig, men kl 23.30 var hun på plass i båten. En tøff tur.

Lang sandstrand Sørfugløy

3.juni: Det ble tid til en tur rundt i byen på formiddagen. Mona og jeg gikk en tur for å se på Svenskebyen en bydel hvor Bødo fikk byggesett i gave fra Svensk Rødekors i forbindelse av nedbrenning av byen i mai 1940. KL 11.30 gikk vi mot Sørfugløy. Vi startet med fulle seil. Både storseil og forseil.  Vi seilte i ca 2 timer og gikk resten for motor når vinden løyet. Vel fremme måtte finne vår plass utpå en katamaran seiler. Gode hjelper på land hjalp oss på plass.  Det var varmt og godt på Sørfugløy. Her er også en lang og fin sandstrand så det ble bading på jentene. Jeg tok ned jollen og Petter fikk kjøre rundt i havnen. Det tok ikke lang tid før han mestret den fint. Det ble også en fin Kveldstur på Mona og meg. Det var mange eldre hus og fine hager som var godt vedlikeholdt. Mye fint å se på.

Gammelt hus på Sørfugløy
Hus på. Sørfugløy

4.juni: Vi brukte dagen i sommervarmen på Sørfugløy. Petter og jeg tok jollen og gikk ut for å å fiske. Det ble en vill opplevelse. Vi fisket litt rundt uten stort hell vi fikk en liten torsk. Så forflyttet vi oss litt nærmere land og der var torsken. Vi tok 9 torsk etter hverandre. Vi slapp ut igjen 5 av disse. Vi kunne ikke nytte flere. Petter fisket og jeg løste fiskene fra kroken. Vi fikk oss fiskesuppe til middag søndag og to gode måltid med torskefilet Ett på mandag og og ett som vi skal ha på onsdag. Kl 17.00 kastet vi loss og satt kurs for Rødøya. Dettte var en tur på 5 timer. Det var helt vindstille så det ble motring hele veien. Jeg har hatt utfordringer med autopiloten og prøvde nok en gang å kalibrere kompasset til autopiloten. Denne gangen lykkes jeg og jeg kunne benytte autopilot store deler  av turen. Også på Rødøya fant vi oss en luke hvor vi kunne komme inn til flytebryggen. Vi lå rett bak Solstar som vi kjenner fra Vestlandet og som vi i år har møtt i Svolvær, Bodø og nå på Rødøya. Vi var fremme på Rødøya kl 21.30. Det ble tur på land for jentene. Jeg var ombord og slappet av etter turen.

Rødøyløva sett fra Storsand på Rødøya

5.juni: Etter frokost ble det tur til butikken for noen. MOna og jeg tenkte å ta en tur til stranden. Ca 1,7 km. Vi gikk omtrent halvveis, men snudde der pga av vanvittig mange fluer. Leste siden på NRK at dette var et problem for mange av øyene i området. Maria og Andrea gikk på på Rødøyløva en fantastisk tur som jeg har gått tidligere. Også de var plaget med fluer og at det var nærmere 30 grader og vindstille på veien oppover sherpatrapper. De var varme og slitne da de kom ned igjen til båten. Det ble bad fra bryggen. Vi hadde stekt torsk til middag og tok oppvask og gjorde klar for å gå videre.Vi gikk fra Rødøya kl 18.00 til  Lovund hvor vi lå til i den nye båthavnen nord på øyen. Det er to havner der den ene koste 500 kr døgnet og rett ved siden av kr 325 kr døgnet med strøm. 500 kr døgnet er den høyeste jeg har sett på hele turen. På denne var det ikke engang servicebygg. Til sammenligning kostet det kr 150 med strøm i Sandnessjøen.  Vel forankret i det billigste alternativet gikk jentene på tur på land. Maria og Andrea gikk på tur til utsiden av Lovund for å se på når Lundefuglene kom inn fra havet rundt kl 22.00. Et fantastisk skue med tusenvis av fugler i luften samtidige på vet til sitt reir i uren. Det var fortsatt varmt og godt selv om temperaturen her ute i havet var litt lavere enn på Rødøya.

På vei til havn på Lovund

6:juni: Lovund fristet med badetemperatur på rundt 21 grader i en opp demmet vik.  Det ble MOna og jeg tok også en tur til Lundefugl uren. En fantastisk tur og også i dag var det en mengde fugler i luften. Etter turen ble det bading før vi dro avgårde mot Sandnessjøen rundt kl 12.30. Det var helt vindstille og vi motret inn på 4,5 time. Vel frem ble det tur på restaurant Soprano for middag. En god opplevelse. God service og god mat ! resten av kvelden gikk med til film og bloggskriving. er nå ferdig med boken til Ken Follet og klar til å skrive litt igjen. Planen vår for morgendagen er å gå til Vega. Der kan vi kanskje få en tur til Vegatrappene. Eller en tur på verdensarvsenteret.

Ur full av Lundefugl

Lundefugl under en stein i uren. (Bildet fra et postkort)
Solnedgang under Lundefugl uren.