Kongensvoll-Kristiansund-Molde

Oversiktsbilde over Kongensvoll Marina
Våren på plass i lun marina
Mast nr 2 er Våren

Vi ble liggende i Kongensvoll frem til tirsdag. Det var vind opp i 18 ms i Trondheimsleden. Vinden kom også fra sør og rett opp leden. Å stampe i motvind og høy sjø ønsket vi ikke. Kongensvoll var en lun og grei havn. Vi hadde oss noen turer og fikk dagene til å gå med god mat og lesing og etterhvert risengrynsgrøt. Tirsdag var det mindre vind og vindretningen gav oss muligheter for å seile i rundt 2 timer før vi motret oss frem til Kristiansund. Det var en tur som tok oss ca 10 timer. Motvinden og økende bølger store deler av turen gav oss rundt 6,5 knop i gjennomsnittsfart. Det er en kjedelig transportetappe og vi delte rorvaktene opp i en time på og en time fri. Timen vi var fri gikk til lesing og kaffe nede i båten. Inne i Kristiansund var det mange båter og vi kjente ikke havnen fra før. Vi måtte bakke inn i en rimelig trang bås ved siden av e annen båt. Det gikk greit og vi fikk fortøyd og klargjort effektivt og greit. Vi var inne kl 19.00 og kjente at vi var sulten. En tur til sentrum og en grei restaurant hvor det ble hamburger og pizza. 

Utklipp av årets T skjorte

Onsdag var vi oppe kl 06.00 hoppet over frokost og kom oss avgårde rundt kl 07.00.  Det gikk greit ut av havnen. Ute på  Hustadvika var det faktisk mye gammel sjø. Jeg ble overrasket over hvor store dønninger som fortsatt hang igjen. Det var ikke mer en 3 ms, mens det var  gammel sjø med bølger på mellom 3-5 m. Turen gikk i «ulendt terreng». Det er et svært urent farvann i dette området og vi var nøye med å følge den planlagte ruten. Jeg stod til rors frem til vi var utenfor Bud. Da tok Einar over og jeg laget pølser med brød slik at vi fikk i oss litt mat før vi kom inn til Molde. Vi brukte 7 timer og var fortøyd  kl 14.00. Vi ønsket å ligge oss i gjestehavnen i sentrum, men det var trangt og fullt. En hyggelig seiler gav oss tegn om at han skulle gå kl 16.00 og vi la oss utenpå ham.  Jeg kom borti flaggstangen hans da båten gled for mye inn akter. Dessverre knakk den, men jeg gikk gladelig 2 km til Biltema og kjøpte en ny flaggstang til ham. Forhalingen til bryggen da han kastet loss gikk fint. Einar som måtte til Bergen dro til flyplassen rundt 16.30 og er tilbake fredag her kveld. Jeg hadde meg en tur i festivalbyen og følte litt på stemningen. Sist jeg var her var i 2011 og jeg husker godt hvor jeg var da terroraksjonen mot regjeringskvartalet og Utøya kom opp i ekstraordinære nyhetssendinger. Jeg var inne i Molde Fjordstuer som er bygningen på det nederste bilde. Måtte dagen i dag, 10 årsdagen for hendelsen,  hvor ungdomspolitikere og ledende politikere ønsker mer innsats for å forebygge at et nytt terroranslaget, gi oss alle frimodighet og evne til å nedkjempe alt som kan bygge opp under hat og utvikling av ekstrem ekstremisme. Dette er et felles ansvar som må hvile på oss alle. Jeg blir i Molde til søndag. Da går turen videre til Ålesund.  

Konsentrert styrmann. AIS viser mange kryssende ferger.
Endelig fremme i Jazzbyen Molde.
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg