Largs -Girvan

Moderne vikinger !

Nydelig Kongepuddel i marinaen

Lørdag var vi oppe tidlig og etter frokost gikk vi kyststien innover mot Largs. Turen tok ca 45 minutter. Vikingmuseet var hovedmålet. Der var guidede rundturer og vår tur startet kl 12.30. Vi gikk rundt i Largs hvor vi også fikk oss noe lett mat på en italiensk restaurant i påvente av at rundturen skulle starte.

Omvisningen på museet var interessant og hadde fokus på vikingenes liv og ikke minst på husene de bodde i. Det var også en gjennomgang av noen av de norøne gudene. Etter en times rundtur var vi innom en pub før det ble handlet matvarer med tilbake til båten. Været var nå bra og vi fikk vasket klær i servicebygget. Vi satt ute på restauranten når vi ventet på at disse skulle bli ferdig.  Her kom vi i snakk med et par fra Edinburgh som hadde båt i marinaen og som brukte denne som hytte hver helg. De hadde en nydelig kongepuddel som var svært så tillitsfull. Det hadde vært vanskelig å få reservert bord på restauranten for middag, men dette ble ordnet og vi fikk oss en godt måltid.

Vi var tidlig til køys og hadde avtalt at vi skulle ta bussen til Glasgow søndag morgen kl 09.50. Dette var en tur på ca 1,5 time langs kysten. Været søndag startet med regn så vi tok taxi inn til buss stoppet i Largs. Vi var tidlig ute og fikk oss en kopp kaffe før bussen skulle gå.

Dagen i Glasgow gikk med til sightseeing i buss. Vi fikk en tur på 1,5 time med god guiding. Glasgow er blant de 3-4 største byene i Storbritannia. En hyggelig by med en stolt historie. Vi spiste lunsj på en av de eldste pubene i byen. Som storby var sentrum fult av butikker og kjeder som vi hadde hadde sett mange ganger før. Vi bestemte oss å ta toget tilbake til båten ca kl 15.30. Vi var tilbake i Largs og innom en pub før det ble kveld i båten. Mandag skulle vi reparere en ankerkurv og fylle diesel før vi startet mot Girvan.

Mandag var vi ferdig til å dra avgårde i 10 tiden. Det regnet mye men vinden hadde løyet så turen utover fjorden startet med tak over cockpit. Etter ca 1,5 time stoppet regnet og vi var kommet ut i fjorden og vinden hadde blitt så pass at vi kunne seile. Vi tok opp seil og seilte i vel 1,5 time. Det var meldt at vinden skulle snu og avta. Vi tok inn forseil når farten falt under 3 knop og motorseilte inn mot Girvan. Vi hadde truffet med tidevannet og hadde god fart ca 8 knop Inn mot ny havn. Vi hadde kontakt med havnen over telefon og fikk anvist bryggeplass. Det var også en mann fra havnevesenet og tok imot oss da vi kom inn i havnen.  Vi kom greit inn akkurat på grensen på når det var anbefalt innseiling pga  tidevannet. Vi kom greit på plass og det ble laget steikt fisk til middag. Etter middagen var det tur i Girvan. En liten landsby som i utgangpunktet var en fiskerlandsby, men som nå satser mest på turisme. Det bor ca 6.500 mennesker i byen, men folketallet er synkende.

Planen videre er å bli her på tirsdag pga av sterk vind og så gå videre mot Isle og Man på onsdag. Vinden skal løye utover onsdagen og vi håper på å treffe tidevanns strømmene i North Chanel sundet mellom Skottland og Nord Irland. Her kan strømmen komme opp imot 5 knop. Det er mye vann som skal inn og ut av Irskesjøen. Planen er å starte så tidlig at vi har noen timer med medstrøm  før vi må belage oss på å få strømmen imot oss. Det skal heldigvis være rimelig rolige vindforhold og vi regner med å bruke ca 14 timer til Peel.  Vi vil beregne det slik at vi ankommer på et tidspunkt da vi får komme inn i den lukkede havnen Havnen åpner to timer før høyvann og lukkes 2 timer etter høyvann.

Aisla Craig en klippeøy i Forth of Clyde
Nydelig og mektig mat på Glasgows eldste pub