Leka-Abelvær-Setervika-Kuringvågen-Reitan-Trondheim

Mannskapet fra Svolvær til Trondheim

En stund siden siste innlegg og jeg er nå kommet frem til tredje etappe på turen. Et mannskap har mønstret av og nytt mønstrer på.

Det blåste godt i Abelvær
Abelvær Gjestegård

Vi gikk fra Leka lørdag 10.juli. Det var meningen å gå til Rørvik, men værutsiktene viste at det skulle komme mye vind på søndagen. Vi bestemte oss for å komme oss så langt sør som mulig og finne en god havn. Vi gikk for Abelvær. Et koselig sted hvor det ikke skjedde så mye , men en god plass å ligge når det blåste stiv kuling. Abelvær ligger i Ytre Namdal ca 8 mil fra Namsos. Her har vært et gammelt handelssted fra 1600 tallet som i dag er overnattingssted. Det har vært i familien Brandtzægs eie siden 1802. Vi ble liggende her til mandag 12. Da gikk turen videre i rolige vindforhold helt til Setervika.vi fikk seilt i ca 1,5 time. Vi valgte en rute som gikk innaskjærs. SeteVika er et yndet turistfiskere med utleie av båter og rorbuer. Vi spiste på Setervika brygge. Ingen stor opplevelse.

Den 13 gikk turen videre mot Stokksundet og Kuringvågen. Vi hadde gode vindforhold for genaker og vi heiste det med stor suksess og fikk seile i vel en time med god vindretning. Vi tok etterhvert ned genaker og gikk over til vanlig forseil. Vi seilte i vel 2 timer på veien mot Kuringvågena. Vi startet som mange dager tidligere med grått vær, men vel fremme i Kuringvågen var det varmt og godt med sol fra klar himmel. Det ble bading og besøk på Restauranten på Bryggehotellet. Her traff jeg også igjen seileren fra Bergen som vi traff på vei nordover. Han hadde lagt i Svolvær omtrent samtidig som oss, men han hadde lagt i havnen til båtforeningen Så vi traff ikke på hverandre der oppe.

Setervika
Kuringvågen
Med genaker mot Kuringvågen

Den 14 hadde vi stramt program. Vi måtte bunkre og vi skulle på besøk til en venninne av Maria som hadde hytte på Reitan. Det var svært rolige vindforhold rundt Fosen og Ørlandet og vi motret hele veien. Vi bunkret i Brekstad og gikk videre  til båtforeningen på Reitan. Her var det litt usikkert mht. Dybden. Den skulle i allefall være 2m. Det var trangt inn og vi gikk svært rolig inn på flo sjø. Dybdemåler viste 5,2 m. Vi skulle ut igjen før lavvann og håpet at det skulle gå fint. Vi ble hentet på kaien og ble servert en nydelig Kyllingsalat. Et hyggelig bekjennskap som tok vel vare på sine gjester.   Etter 3 timer var vi igang igjen og denne gangen gikk turen mot Trondheim. Innover Trondheimsfjorden gikk det fort unna. Vi hadde medstrøm og fikk en fart pårundt 8,5 knop.  Vi la oss inn i Skansen Gjestehavn. Det var enkelt å fortøye da det var ledig plass helt ute på bryggen.  Den 15. var det sterk vind i havnen og vi måtte ut om natten for å sjekke fortøyninger og at fendere lå som de skulle. Det blåste friskt hele torsdagen. Vi gikk en tur rundt i Trondheim, Nidarosdomen og Bakklandet stod på ønskelisten til Mona. Vi traff også Karen og Einar og hadde lunsj sammen med dem. Maria, Petter og Mia skulle ta natt toget til Oslo. Vi fulgte de til toget. Fredag  morgen dro Mona og Andrea avgårde i 7 tiden. Fredagen var en fin dag. Jeg måtte klargjøre båten for nytt mannskap. Jeg dro på Elkjøp og kjøpte støvsuger. Har savnet det i båten. Brukte en IKEA bag og Ryde el sparkesykkel. Det gikk unna. Fikk også handlet inn på kvelden. Brukte Ryde hjul da også. God hjelp når butikkene ligger ca 1,5 km unna.

Nå er jeg klar for turen videre i morgen. Einar kommer ombord rundt 10.30 og da blir det å komme seg avgårde. Litt mye vind ved utgangen av Trondheimsfjorden. Planen var å gå til Austrått. Men der skal det blåse stiv kuling på søndag og da blir det vanskelig å komme videre. Går vi til Kongensvoll er vi på vei  mot innsiden av Hitra som skal være grei i den vestavinden som er meldt.