Oban – Crinan – Ardrishaig – Largs

Ruten fra Oban til Crinan
Tåke og yr i fjorden mot Crinan

Bassenget etter SEA Loch Crinan

I dag skal vi inn i Skottlands vakreste kanal. Crinan Canal. Det en kortere og smalere kanal enn Caledonian.Vi har bestilt plass til ca kl 13.00 og har ca 4 timer å gå for motor.
Været er disig og det ligger tåke i fjorden. Det blåser også i dag rett inn den retningen vi skal gå så det blir motor på veien til Crinan. Vi ble liggende i en halv time å vente på å komme inn kanalen, Det var en båt som var på vei ned som brukte land tid. Vel inne i første sluse kom vi inn et basseng hvor vi la oss til for natten.  Vi laget Kylling og ris i sursøt saus til middag.

Han til høyre Bassi

Ettermiddagstur gikk langs kanalen og opp til de sjarmerende hotellet. Her kom vi i snakk med et Ektepar fra Sveits som hadde leiet en seilbåt for noen ukers ferie i Skottland. Vi tok tidlig kveld for å være klar som første båt opp slusen den 23.

Første dag på Kanalen

Loch Ceeper Cairnbaan

Sveitsisk kanal venn

Vi kom tidlig i gang og var i slusen ca 08.30. Det var utrolig fasinerende å gå med seilbåt på den trange kanalen hvor måtte passe på at masten og vantene ikke tok borti trærne. Det var heldigvis omtrent vindstille, noe som er en stor fordel når en skal ut og inn av sluser. Vi passerte en bro, som ble åpnet da vi kom og gikk i en kanaltrapp med 5 sluser. Slusene måtte vi som var i slusen operere selv. Vi ble sluset sammen med ekteparet fra Sveits som vi traff på hotellet kvelden før. For oss var Frode i land og gjorde den tunge jobben med å åpne og lukke slusene. For sveitserne var det kona som gjorde den tøffe jobben, mens han som jeg jeg sikret at båten ble styrt fint inn i neste sluse. Vel gjennom disse slusene var det et lite stykke å gå før vi sluset oss ned 4 sluser. Vi var kommet til Cairnbaan. Klokken var blitt 15.00 og vi fant en fin flytebrygge som vi la oss til med. Plassen hadde også dusj som vi alle fikk benyttet. Her var det et greit hotell som vi kunne ta middag på til kvelden og feire St.Hans.

Vi startet tidlig neste dag den 24.  Vinden hadde økt på til 6 ms og det var litt mer krevende å manøvrere båten på dentrange kanalen. vi passert en bro og og en sluse før de to siste slusene tok oss ned bassenget før sjøen. Her skulle det åpnes en bro for så å gå inn i siste slusen før  vi igjen var på sjøen.

Ruten til LARGS
Utrolig mange båter

Vel gjennom Crinan Canal var vi på vei utover Loch Fyne mot Largs. Det var en lang og bred fjord og det blåste rundt 6 ms. Vinden kom rett forfra. Vi heiste storseil med første rev og prøvde oss på å seile. Det ble for lite løft for hvert legg så vi besluttet å ta ned igjen seilet og gå for motor utover. Vinden økte på og var oppe i 9 ms med 13 ms i kastene. Da vi rundet Isand of Bute og tok siste stykke inn mot Largs hadde vi vind på opp mot 9 ms i nn fra akter. Vi hadde snakket med Largs Marina på telefon og fått oppgitt at vi skulle ligge på brygge N og på plass nr 38. Vi fant brygge N og la oss til på nærmeste uterigger og gikk for å se nærmere på båsen vi skulle inn i. Det lå en båt på babord uterigger og vi skulle inn på styrbord. Det var greit med plass, men mye vind å ta hensyn til. Vi må innrømme at vi har hatt våre utfordringer i å legge til med vinden fra  lo. Vi fikk de samme utfordringen nå også , men med god kommunikasjon og varselrop klarte vi å komme oss inn uten å være for nær båten på babord side. En mast rett i front unngikk vi så vidt å hekte baugankeret i.  Vi klarte brasene og var på plass kl 16.00. Ove gikk inn til Marina Kontoret  for å betale og få info om det praktiske. Dørkoder, toalett ,dusj og vaske faciliteter. Vi sjekket også om det var bord å få på restauranten, men der var det fullt. Vi bestemte oss for å ta en tur inn til Largs og spise der.  Etter litt avslapping i båten til «brodermusikk» (vi anbefaler denne til alle våre lesere)

Anbefales SPOTIFY

Vi dro innover i sekstiden og fikk god mat på puben George. Vi hadde hatt en lang dag i hompete sjø og tok kveld i båten rundt kl 21.30.

Været de neste dagene er variert, men med mye vind. I første omgang blir vi her til mandag 27. Om nødvendig pga av vinden også noen dager ekstra. Lørdagen skulle brukes til besøk på Viking museet i Largs