Over Nordsjøen

Plattform på god avstand
Kaldt
Nattseiling

Vi startet turen onsdag  kl 09.45. Første delen av turen var rolig med lite vind og mye motring. Første dagen ble det kun 3 timer seiling. Torsdagen ble bedre. Vi seilte i 12 timer med vind på 4 til 7 ms. Herlig !!  Kl 22.00 ble det vindstille igjen og  det ble motoren som hjalp oss fremover.  Den 10. Ble det seiling kun i noen timer da det kom en kraftig vindøkning opp mot 13 ms. Vi revet og seilte en del ,  men det er nok uvant for oss å seile med så mye vind og så store bølger, Etter hvert ble det motorseiling. Siste delen inn mot Inverness var vinden opp i 17 ms. Rett forfra og vi valgte motor som beste løsning. Vi var fremme i Inverness kl 16.00 engelsk tid  på fredag 10.06.

Marinaen lå heldigvis litt i le for vinden og vi kom oss greit inn på plassen vi hadde fått anvist i telefon med marinaen noen timer tidligere. Vel på plass startet jobben med imigration. Vi tok kontakt med nationalyachtline på telefon og fikk beskjed om at skjemaet vi hadde fylt ut skulle vært sendt inn før vi kom til Skottland. Det ble mye frem og tilbake og vi måtte ha besøk i båten fra Border Force for å godkjenne at vi kunne gå i land. Dagen vi kom fikk vi ikke forlate båten. Vi gikk til køys kl 21.00 og sov i 12 timer. Det hadde vært en slitsom og uvant tur over Nordsjøen med lite søvn.

Besøket fra Border Force under frokosten lørdag var hyggelig. Passene ble sjekket og en del spørsmål besvart og vi fikk godkjent opphold i Storbritania i 6 måneder. Nationalyachtline var ennå ikke på plass. De godtok ikke at vi sendte noe med mail og formatet på internet var heller ikke godkjent. Det hele endte med at vi sender skjemaet i posten.

Lørdagen tok vi tur til sentrum og var der hele dagen. En tur med buss rundt i byen og fish and chips på en pub før vi endte opp på en pub som het Hootanny. Her var levende folkemusikk fra tidlig på dagen. Vi fikk oppleve to meget dyktige musikere. En på gitar og en på fele. Vi ble værende der til litt ut på kvelden og kom i prat med et hyggelige par fra Newcastle og en dame fra Kroatia. Vi avsluttet kvelden med Spagetti Carbonara på en Italiensk restaurant før vi gikk hjem. Vi gikk totalt 12000 skritt på lørdag. Vi tok kveld ca kl 23.00.

I løpet av natten fikk vi ny nabo. En båt fra Kristiansand. Han hadde fått motorstopp i innseilingen mot Inverness. (tom for diesel) Han var alene i båten,  men klarte med seil å komme nær land og kaste anker. Der fikk han fylt på diesel fra egne kanner og kom seg etterhvert på plass i marinaen. Heldigvis en erfaren seiler !

For vår del fylte vi på 60 l fra ekstra kannene før vi startet den siste del av innseilingen. Vi brukte ca 200 l diesel på turen over Nordsjøen og har  50 l igjen på tanken.  Vi fyller diesel i morgen før vi går til Caledonian Canal. Vi har plass for innseiling der ca kl 12.00 mandag.

Inverness Marina
Hyggelig selskap rundt bordet.