S/Y Våren på vei mot Ålesund 7-10 august 2020

7-10 august

Kilstraumen-Nåra-Værlandet-Bulandet-Dale i Sunnfjord

Hele sommeren etter vi kom tilbake fra turen til Stavern har båten lagt fortøyd ved landstedet vårt Tyborgøy i Alvær kommune. Vi hadde kun en liten dagstur til Eivindvik og Skjerjehavn i juli måned

Ved kai i Kilstraumen

Jeg forhalte fra Tyborgøy til Kilstraumen gjestehavn den 6.august. Der hadde jeg meg en god raspeball middag på gjestgiveriet. Fredag kom Mona utover med proviant for turen.

Det var en tur med bare Mona og jeg som mannskap. Jeg hadde hatt en tur nordover tidligere med annet mannskap, men denne gangen skulle Mona være med på helt andre områder enn vi har vært tidligere. Første etappe gikk fra Kilstraumen og over Sognesjøen til Nåra ca 16 NM. Vi kunne ta opp seil rett nord for broen i Kilstraumen og seilte hele veien til vi kom til innseilingen til Nåra. Vi fikk ikke plass på de gamle flytebryggene ved butikken, men fikk tips om en ny stor trekai lenger inne i bukten. Ikke vann eller strøm, men en god havn for natten.

Fjellet Alden

Neste dag gikk vi videre til Værlandet. Det var lite vind og vi gikk stort sett for motor de 21 NM.  Fjellet Alden var nydelig i det fine været. Vi hadde en tanke om at om muligheten bød seg skulle vi ta en tur til toppen. (det ble det ikke noe av) Vi brukte søndagen på en sykkeltur til Bulandet. En tur som tok oss ca 1 time. På veien så vi et ørnerede med 3 havørn ikke langt fra veien. Det var en hyggelig tur med middag på Bulandet. En fantastisk natur langt vest i havet.

Om kvelden fikk vi en god opplevelse med solnedgangen i havet vest om Værlandet,

Solnedgang på Værlandet
Herlig nyfisket makrell

Mandag den 10 setter vi kursen for Dale i Sunnfjord. Vi håper på å treffe på vår nabo Knut fra Bergen som bor der. På veien fisker vi og får en del makrell som vi skal ha til middag. Det blir en fin tur innover Dalsfjorden og fremme i Dale finner vi plass i den lokale båtforeningen. Vi har fått kontakt med Knut og skal treffes på kvelden for en tur rundt i kommunen og avslutte med kvelds hjemme hos ham og konen. Middagen smaker helt fortreffelig og kvelden sammen med Knut og Kari Janne ble svært hyggelig.

Huset til Kari Janne og Knut i Dale

Først var vi på bil sightseeing med Knut gjennom Dale og ut til Holmedal. Her var vi på tomten til Knut sin sønn, hvor han holdt på å bygge et nytt stort hus. Etter dette var det besøk i hjemmet til Knut og Kari Janne.

Huset deres var et eventyr med Jacob Sande i hovedrollen. Sande hadde skrevet    “Det lyser i stille grender” under pæretreet i hagen. Han hadde bodd i huset i flere år.