Sandnessjøen – Vega

Vi våknet til sol og 25 grader i Sandnessjøen. En nydelig sommerdag. Vi skulle videre til Vega. En god frokost og en tur i butikken etter brød så var vi i gang. Vi gikk rett over viken og fikk fylt diesel. «Farget diesel« stod det med store bokstaver. Blir aldri helt klar på om det er farget diesel jeg skal ha på båten. Jeg ble beroliget av at det var forklart på eget oppslag «Farget diesel er avgiftsfri» Vi fylte på ca 80 l og sikret full. Tank for videre ferd nedover kysten.

De syv søstre

Turen mot Vega startet med vindstille med fin utsikt mot de syv søstre. Jeg benyttet nok engang muligheten for å kalibrere autopilot kompasset. Denne gangen lyktes jeg og fikk kun en deviasjon på 4 grader.  Jeg kunne så «tune« autopilot kompasset mot kompasset i båten. Og det hjalp godt på virkningen av autopiloten på turen. 

Siste delen av turen over fjorden nord for Ylvingen og inn mot nordsiden av Vega fikk vi godt med regn og vind kom opp i over 10 ms. Været skifter fort her oppe og kanskje særlig langt ute på kysten. Vi kom litt i ly når vi skulle til kai på Nordøya ved Verdensarvsenteret kl 15.30. Været var litt bedre og regnet avtok. Vi jobbet med å få strøm da alle strømuttakene på bryggen var opptatt. En båt gikk heldigvis ut og jeg var rask med å koble til. Det kom likevel ikke strøm til båten. Det viste seg at strømmen var borte og at Kraftlaget jobbet for å få dette i orden. Strømmen kom tilbake noen timer senere og vi fikk lading og ikke minst muligheten til å se fotball på TV.  England-Danmark En spennende kamp. Jeg håper på  ?? 

I morgen får vi vurdere været og bestemme om vi skal til Vegatrappene eller om vi skal gå direkte videre mot Brønnøysund.

Info løype ved Verdensarvsenteret.
Mye gress å ta av !
Geitekillinger som likte å bli klappet 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg