Brønnøysund – Torghatten og videre til LEKA

Fisking på flytebryggen. Petter fikk en stor torsk.

Etter frokost tok Mona og jeg en tur på 1,5 time i Brønnøysund. Det er noen fine plasser øst for byen hvor det er laget til badeplasser og turstier.  Ved gjestehavnen blåste det friskt fra nord og var litt kjølig, men når vi kom i le av nordavinden ble det varmere og flott turvær.  Tilbake i båten var det klart for de som skulle ta buss til Torghatten for å gå gjennom hullet.  Maria, Andrea og Mia skulle utnytte denne muligheten når vi var så nært. Avtalen var at vi skulle komme nedover med båten og plukke dem opp på Torghatten Camping som hadde en flytebrygge.

Midt i NORGE

Det blåste friskt fra nord og vinden presset også i dag mot bryggen. Vi hadde stor båt rett akter så vi måtte komme oss ut ved å gå fremover. Uten de vanlige hjelperne på plass la jeg ut mange fendere og dro båten så langt ut på enden av flytebryggen jeg kunne. Vi gikk rolig fremover, men en av de store runde fendere hoppet opp på kaien og det fjernet en del av «støtputen« mot flytebryggen. Det kom heldigvis en mann som hjalp med å holde båten borte fra bryggen til vi var klar.

Turen til Torghatten var herlig. Med vinden inn akter ble det en varm og god seilas. Vi gikk for motor for å rekke frem noenlunde samtidig som de kom ned på bryggen. Det var fortsatt mye vind og flytebryggen vi nå skulle inn til lå rett i nordavinden. Jeg bakket inn slik at jeg lå med siden mot bryggen og vinden blåste oss på plass. Det gikk fint og vi kom også fint ut igjen.

Nå var vi på vei mot LEKA.  Fremme på Leka var flytebryggen full. Vi valgte å bakke oss helt inn og lå oss på utsiden av en seiler som lå der.  Fortøyningen gikk fint og mannskapet har nå gode rutiner på fortøyning og fendring.

På Leka visste vi at noen venner av oss var på campingplassen med Campingvogn. Vi tok kontakt og avtalte rekeaften og tur rundt på øyen for å se det unike landskapet og ikke minst se hvor Ørnerovet hadde funnet sted. En treårig jente ble tatt av en ørn og løftet opp i fjellet. De var merket på fjellet hvor ørnerede var og hvor jenten på tre år ble funnet uskadd.

Spesielle fjell og steinlandskap på Leka