Ut av Caledonian Canal og videre til Oban

Utover fjorden Linnhe fra Fort William.
På tur i Oban
Mc Craighs Tower
Katedralen i Oban
Frode og Ove i Mc Caigs Tower

Slusene åpnet kl 08.30 og vi var klar til slusing ned 8 sluser og forbi 2 svingbroer. Våren ble sluset ned sammen med Jersey fra Kristiansand. Vi gikk videre til Corpach Seloch og it i fjorden Linnhe. Tidevannet (strømmen) var mot oss første halvtimen og etter det gikk vi med tidevannet utover fjorden I ca 7 knop. Vinden økte på og da vi nærmet oss Oban hadde vi 13 ms i kastene (liten kuling). Vi gikk inn til den nye gjestehavnen for transitt båter ved North Pier og la oss til long side.  Litt utfordrende da vi fikk den kraftige vinden fra siden. Vi kom greit inn til bryggen og fikk festet et tau og tok slitet det var med å dra oss på plass. Vi var inne ca kl 15.00. Bassi og Ove hadde en rolig rusletur i Oban og fikk kontakt med Harbour master og betalte vår havneleie. Vi bestemte oss etterhvert å bli her også tirsdag for så å gå videre til Crinan Canal på onsdag. Pga av kraftige strømmer er det viktig å holde rede på flo og fjære her borte. Med flo går strømmen inn gjennom fjorden og når det fjører går strømmen utover. Vi har funnet gode apper som hjelper oss å hode rede på dette sammen med «Tide Atlas» som vi fikk av vår seiler venn i Fort Augustus.  Frode var ikke helt i form på ettermiddagen Men kom seg utover kvelden. Etter en liten tur på byen hvor det var utrolig mange folk ute tok vi en tidlig kveld.

Tirsdag våknet vi til litt dis og ingen vind. Vi hadde som vanlig en god og rolig frokost og Ove tok en tur til Harbour Office for å betale for enda en dag og å få en god dusj. Frode vasket og støvsuge båten og vi var etterhvert klar for en tur i Oban.

Vi gikk langs Esplanadaen og var innom katedralen og et gammelt slott på veien før turen gikk til en høyde over Oban hvor Mc Caigs Tower er plassert.  Dette var bygget av Mc Caig, filantrop og finansmann, mellom 1897 og 1902. Intensjonen var å reise et familie monument og sørge for arbeid for de lokale stein arbeidere i vintermånedene.   Han var inspirert av Colosseum i Roma.

Vi gikk totalt  ca 10000 skritt og tok lunsj på en restaurant i sentrum. Ove bestemte seg for å klippe seg og gikk til en barber mens Bassi og Frode ventet på «Oban Inn»

Før

Det ble litt latter da Ove viste etter hårklippen, men tilbakemeldingen på den nye frisyren var god. Vi satt en stund på «Oban Inn» Temperaturen var steget og vi kunne nå sitte ute med 22 grader.  En utvikling i været vi ikke hadde ventet oss.  Kan vel si at det var en herlig smak av sommer.

Etter «Oban Inn» handlet vi matvarer på tesco og gikk så tilbake i båten med varene for å slappe litt av før kvelden. Vi spiser ute i kveld og håper på en god fiske middag. Oban er fiske hovedstaden i Skottland.