Brødre tur i Sunnhordland

Bekkjarvik med Kato og Yngve

18.aug.

Etter 5,5 time kom jeg frem til Strusshamn. Det var lite båter i gjestehavnen og det var lett å komme på plass for en som seilte alene. Ble liggende her noen dager og ordnet med innkjøp, rydding og vasking slik at båten var klargjort for nye seilere.

20.aug

Mine brødre Yngve og Kato mønstret på på ettermiddagen og vi gikk direkte til Bekkjarvik. Det var lite vind og vi gikk for motor. Vi kom frem på kvelden og hadde en rolig kveld i båten.

Vi traff på UFO mannskapet

På Espevær

21.aug

Vi gikk fra Bekkjarvik ca 10.30 og satt kursen mot Nyleia gjennom Engsundet. Målet for dagen var Espevær. Det var lite vind og det ble også i dag lite seiling. Vi brukte ca 5,5 time på turen. Fremme på Espevær spiste vi middag i båten og gikk en tur til UFO ringen. Yngve og Kato hadde ikke vært på Espevær tidligere.   Vi tok en tidlig kveld og var klar for en fin seiltur neste dag. Da var det meldt fin seilvind.

God fart innover Bømlafjorden

22.aug

Fra Espevær rundt kl 10.00. Vi trakk inn seil til første rev og gikk med vind rundt 13 ms fra sør. Vi fikk god fart innover Bømlafjorden og var oppe i 8,4 knop på det meste. Det var skyet og ikke så varmt, men vi hadde glede av den gode seilvinden. Yngve og Kato delte på å stå til rors og kappet om å få mest mulig fart ut av båten. Det tok oss ca 3,5 time å komme inn til Leirvik. Etter klargjøring av båten spiste vi middag og var en tur på Osvald pub på kvelden.

23.aug.

Vi gikk fra Leirvik kl 10.00 og brukte ca 3,5 time til vi var fortøyd i Rosendal. Det var lettskyet og 4ms vind og vi motorseilte deler av veien. Yngve og Kato skulle mønstre av her og ta hurtigbåten tilbake til Bergen kl 14.25. Vi fortøyde i litt trang bås inne i havnen. Vi bakket inn og kom oss greit på plass. Vi vasket båten og gjorde klar til at Mona skulle mønstre på. Hun skulle komme innover med hurtigbåten til kvelden.

På tur til Kalvåg

10.august

SY Våren har lagt på landstedet vårt Tyborgøy siden slutten av juni. Vi har gjort litt vedlikehold og ikke minst sjekket VHF antenne. Svigersønn Jan var i toppen av masten og rengjorde kontakter. Ser ut til at det har gitt forbedringer. Den 10 aug. Gikk jeg alene fra Tyborgøy til Kilstraumen for å få ombord Geir og hunden hans Kompis en, venn som skulle være med på tur til Kalvåg og tilbake. Vi skulle bruke ca en uke på turen. Den første dagen skulle vi gå til Værlandet. Før avgang fylte vi opp dieseltanken og gikk nordover forbi Mjømna og sundet som tok oss forbi Nåra. Turen tok oss 5,5 time. Været var greit. Overskyet og litt for lite vind. Vil hadde opp storseilet og motorseilte hele veien.

PåVærlandet med Alden i bakgrunnen

11.august

Tur fra Værlandet og til Aldenvåg for tur til toppen av Alden. Det var nydelig vær og vi fikk en flott tur som tok oss ca 3,5 time tur retur. Vi gikk videre fra Alden og til Florø og var fremme der rundt kl 18.00. Der ble vi invitert på krabbe og god drikke til Eilif som skulle være med oss på turen til Kalvåg. En hyggelig kveld som ble avsluttet ikke alt for sent for å være klar for tur til Kalvåg neste dag.

KNUTHOLMEN- KALVÅG

12.august

Vi gikk fra Florø kl 14.15. Vi får fin vind nordover mot Kalvåg og går rolig for seil helt til Frøysjøen. Vi har fortøyd kl 17.00. Inne i Kalvåg har vi bestilt bord på Knutholmen til Havets festbord kl 19.00. Litt prat og kos i båten før vi inntar et nydelig måltid med alt du kan tenke deg fra havet.

13.august

Tilbake til Florø hvor vi blir til mandag 14. Vi går på en pub og spiser pizza og ser fotballkampen mellom Chelsea og Liverpool som ender 1-1.

14.august

Fint seilvær og vi seiler inn til Svanøybukt. Her prøvde vi en sykkeltur samme ettermiddag, men måtte snu pga av mye regn. Vi ble i båten og så fotballkampen mellom Molde og Klaksvik.

TAM HJORT

15.august

Syklet vi til NOrsk hjortesenter. En tur på ca 1 mil frem og tilbake. Vi gikk fra Svanøybukt kl 13.00. Det var vindstille og vi gikk for motor til Askvoll. Her fortøyde vi i en trang plass mellom to store båter. Vel inne var det under en meter klaring foran og bak. Fornøyd med denne manøvreringen!!

EIVINDVIK

16.august

Vi gikk fra Askvoll kl 12.00 og skulle til Eivindvik. Det var fin vind og vi kunne seile mesteparten av veien. Turen tok 5 timer og vi brukte motor i underkant av en time. En nydelig dag med gode seilopplevelser. I Eivindvik holdt de på med utbygging av kai og hadde fjernet strømuttak. Vi fikk hjelp av utbygger som lå ut en ledning sli at vi fikk koble oss til landstrøm. Trenger ikke lade batteriene med landstrøm, men det er greit å ha for avfukter og en liten ovn. Vi gikk en tur i kulturløypen i Eivind vik og fikk lære om vikingtiden og om Prost Dahl sitt virke i bygden.

SJEKKET VINDGIVER

NESTEN GJENNOM TIL MIDTEN

17.august

Turen gikk til Gulatinget for å få litt mer kunnskap om Gulatingsloven og se 1000 års monumentet til Bård Breivik. Vi lå til ved kaien på Gulatinget. Etter en rundtur skulle jeg opp i masten for å sjekke vindgiveren. Vi har hatt problem med den de siste dagene. Ingen vind eller retning blir rapportert ned til instrumentene i båten. Jeg var oppe og ville se om det var grei kontakt. Jeg hadde av vindmåler, men kunne ikke se noe galt.

GOD MIDDAG PÅ SKJERJEHAMN

Etter denne maste klatringen gikk vi videre til SKjerjehavn. Her skulle vi ha en god avslutningsmiddag. Vi hadde en svært hyggelig og lang kveld med god mat og drikke og hyggelig betjening.

18.august

En kort tUR tilbake til Kilstraumen. Her fylte vi tankene og rengjorde båten. Jeg fortsatte turen mot Strusshamn. Der skulle jeg ha med meg mine to brødre på en seiltur i Sunnhordland.

13-23 juni Fra Lillesand til Bergen

Vi ankom Lillesand den 12.juni. En liten tur på kvelden med litt handling av mat. Vi avsluttet kvelden med pizza på en uterestaurant. Etter en god frokost den 13. gikk vi på en god tur i Lillesand og Mona fikk seg et bad. Veien fra Lillesand til Kristiansand gikk gjennom Blindleia og vi gikk under Justøyabroen på 19.m. En fin tur !

Flotte bryggemiljøer i Kristiansand

I Kristiansand ble det også en god spasertur og softis på bryggen. Flotte bryggemiljøer !!  Det var fint vær disse dagene, men lite vind og når det ble litt vind (4 ms) kom den rett forfra. Litt frustrerende !

MANDAL
Sjøsanden

Sjøsanden14. juni gikk vi innaskjærs fra Kristiansand til Mandal. Også på denne turen skulle vi under en bro på 19m «Skjærnøysundbroen»Jeg liker meg godt i Mandal og vi fikk gode opplevelser også i dette besøket. Vil fant grei plass i gjestehavnen og spiste middag i båten. På ettermiddagen var vi en tur til Sjøsanden og Mona fikk et bad på den fine sandstranden som hadde «sydensand»

Den 15. juni gikk vi fra Mandal kl 10.00. Det var nydelig vær og Mona hadde hatt morgenbad på Sjøsanden. Turen rundt Lindesnes gikk fint. Dessverre uten vind og vi gikk for motor hele veien. I Farsund er det grei tilgang til gjestehavn. Vi opplevde Farsund som mer hyggelig enn da Mona var her sist i 2017. Vi gikk på tur for å finne en liten badestrand til Mona. Vi fant «Barbrostranden», nå liten lokal badestrand på Engøy, Samme sted ble Barbro Osmundsdatter brent på bålet for hekseri i 1667.

Rundt LISTA
Båtgarasjer i Egersund

Den 16.juni startet vi allerede kl 08.00. Vi skulle rundt Lista og helt til Egersund. Nok en dag uten vind kun litt trekk på 2-4 ms rett forfra. Turen tok 6 timer. I Egersund var det god plass i gjestehavnen. Etter en så lang tur gikk vi i land for å finne oss en koselig plass med god mat. Det var for varmt å sitte inne eller ute i solen. Vi fant etterhvert en restaurant hvor uteområdet lå i skyggen og fikk oss en velfortjent middag. Det var også festival denne helgen og vi fikk høre Bjørn Eidsvåg og Reidar Larsen. Scenen var like ved havnen og vi hadde god musikk utover kvelden.

Bur med undulater på KVITSØY

MURPÅ KVITSØY
KVITSØY

Den 17. juni gikk turen rundt Jæren og frem til Kvitsøy. Det var ingen vind. Litt ut etter Eigerøya fikk vi tett tåke. Av en eller annen grunn startet ikke radar. Vi har AIS og hadde derfor god oversikt over de større båtene som alle har AIS. Vi gikk også så langt ute fra land at de mindre båtene uten AIS ikke gikk denne ruten. Vel en time før Kvitsøy dukket det opp to store skip på AIS. Vi kunne ikke se dem, men AIS fortalte at de lå i ro. Etterhvert dukket skyggene av disse tankbåtene opp i tåken. Litt skummelt , men de lå der for anker. Turen inn til Kvitsøy var fri for tåke. Da vi kom inn var det en båt som flyttet seg slik at vi kunne få plass. Det hadde vært et større arrangement på øyen denne dagen hvor det ble feirer 100 årsdagen for Kvitsøy Kommune. Kvitsøy er en spesiell og svært ryddig plass med en del vakre hus og hager. Vi kom også forbi en kar som hadde et stort bur med mange kanarifugler som han fortalte kunne være ute hele året.

HAGE PÅ KVITSØY

Den 18.juni startet vi med å gå til Gudstjeneste i Kvitsøy Kirke og på en kunstutstilling. Vi gikk fra Kvitsøy kl 13.30 og var i Haugesund kl 17.00. Der fikk vi besøk av barnebarn litt kos i båten og så en tur på byen for å få is. Vi avsluttet dagen med middag på en restaurant i nærheten.

SAGVÅG

Den 19.juni gikk vi fra Haugesund kl 12.00. Jeg hadde et lite uhell på morgenen. Trakket over et trinns trappen ned i båten og falt og fikk en kraftig vridning i kneet. Det var svært smertefullt i starten, men ble litt bedre etter noen minutter. Jeg fikk satt på en Støttebandasje, men det var helt klart at dette ville vare en stund. Over Sletta var det ingen vind og vi gikk nok en dag for motor til Sagvåg hvor vi fant en fin plass i gjestehavnen

ENGSUND

Nye hotellet på Bekkjarvik
Middag på gjestgiveriet

Den 20.juni gikk vi fra Sagvåg kl 09.00. Ikke noen vind. Vi gikk gjennom Engsund hvor det var ganske grunt. Det var på det grunneste oppgitt 2,5 m. Vi gikk inn med vannet på vei mot flo og det laveste vi fikk oppgitt på dybdemåleren var 4 m. Vi kom inn i Bekkjarvik Indre havn kl 11.50. Det så ut som alt var opptatt, men like før vi skulle til å snu var det en seilbåt som gikk ut og vi fikk oss en flott plass. På andre siden av bryggen lå en kjent båt fra Kjøkkelvik, OPAL. En båt vi hadde truffet her nede ved flere anledninger tidligere. Vi hadde oss en god middag på Bekkjarvik Gjestgiveri på kvelden.

21.juni ble vi liggende i Bekkjarvik og fikk nå første regnet på omtrent en måned.

STORD

22.juni Gikk vi til Strusshamn. Vi seilte med forseil i ca 1 time.Inne i Strusshamn var det god plass. Kun en båt i havnen. god plass.

23. Juni gikk jeg til Bergen på ettermiddagen. Det hadde vært svært fullt i Vågen pga Robbie Williams Konsert på Koengen. Det ble litt bedre plass i løpet av fredag ettermiddag. Yngste datter Andrea kom ned til bryggen og hjalp meg på plass. Det var en litt trang plass, men med hjelp fra land kom jeg greit på plass. Glad jeg har trustere.  Vi ble i Bergen til søndag. Da tok jeg båten til Tyborgøy og fikk den på plass i boye.

11.juni 2023 Risør – Arendal – Grimstad

Grimstad Gjestehavn

Vi gikk mot Arendal rundt 11.30 og var fremme ca 14.00. Vi fortøyde i Pollen og sjekket pris for en natt. På vei oppover mot Sandefjord kostet det 100 kr. Nå var det sesong og prisen var blitt kr 550,- Det er det høyeste vi har sett på turen og vi bestemte oss etter noen timer å gå til Grimstad samme kveld. Det var en tur på kun 1,5 time. Jeg sjekket webkamera for Grimstad gjestehavn og kunne se at der var god plass. Vi fortøyde i Grimstad kl 20.00. Havneavgiften i Grimstad var kr 350,-

Det var et nydelig sommervær og temperaturen var på vei opp. Sist vi hadde noen dråper regn på båten var den 21 mai i Sokndal.

9.juni 2023 Kragerø – Risør

12,5 m veteranseilbåt

Vi hadde tidlig frokost og var avgårde mot Risør kl 08.30. Det var grei vind, men det var mye gammel sjø så vi slingrer oss avgårde når vi kom utaskjærs. Vi gikk for motor og brukte 2,5 time.

I Risør la vi oss til i gjestehavnen og ikke inne i Pollen hvor vi har lagt tidligere. Det var en dårlig plass å ligge med litt stor sjø inn mot bryggen. Vi måtte montere strekkavlastere på fortøyningene for ikke å få så store trøkk i båten hver gang fortøyningen ble strammet. Vi fikk. Etterhvert justert oss slik at det var greit å være i båten. Vinden avtok mot kvelden og det ble en fin kveld og natt. Vi hadde oss en fin runde i Risør og fikk et godt inntrykk av byen.

Da vi skulle starte opp for å gå til Arendal den 10. sjekket jeg oljen og den viste for lite olje. Jeg fylte på ca 1l. Det ble alt for mye. Jeg hadde lært at en ikke skulle starte motoren med alt for mye olje og jeg fikk tak i en liten oljepumpe som jeg skulle suge ut den oljen som var for mye. Det viste seg at det ikke var så enkelt. Utsugingen av olje skjer ved at en stikker en tynn slange ned i røret hvor en peiler olje. Vi så at dette ville kunne ta tid så vi bestemte oss for å bli en ekstra dag i Risør. Utfordringen var at det kom så lite olje opp at jeg holdt på å gi opp. Hadde nok en gang en samtale med vår venn Thomas som forklarte at jeg kunne starte motoren og la den gå en stund slik at oljen ble varm og så måtte jeg ta av lokket hvor jeg fylte på olje. Det kunne hjelpe på at oljen rant greit ut i peilerøret. Da dette var gjort fikk jeg ut den oljen som skulle ut for å komme ned til Max streken.

Risør Kirke

Mens jeg jobbet med motoren var Mona på en åpning av en kunstutstilling av Vebjørn Strand i Fredsparken. Der traff hun et par fra Sotra som var på biltur og bodde i Equinor sine leiligheter i Risør. Han var maskinist og han kom ned i båten til meg og vi gikk gjennom problemet og var enig om at det oljenivået som jeg nå hadde var helt OK.  Hva lærte jeg så av dette ? At det noen gange oppstår et vakuum i motoren som gjør at oljen ikke kommer så lett  ut i peilerøret. Da må lokket til oljepåfylling åpnes for å fjerne vakum slik at oljen renner fritt ut i peilerøret.

Etter at oljeproblemet var løst spiste vi lunsj med paret fra Sotra. Et stort flott rekesmørbrød smakte utmerket etter stresset med motoroljen.

7. juni 2023 Jomfruland – Kragerø , 8.juni Kragerø

JOMFRULAND

Tilbake på Gunnarsholmen

Vi tok en rolig morgen og Mona gikk på tur mens jeg ryddet båten etter frokost. Det var kun en times tur inn til Kragerø og vi hadde lyst å se mer av Jomfruland før vi dro. Mona ville også teste om det var greit å ta seg en dukkert. Det var en fin formiddag som ble avsluttet med et bad like ved båten. Det var rundt 17 grader i vannet.

Vi gikk for motor inn mot Kragerø og var inne der kl 13.30. Vi lå på samme plass som vi gjorde sist vi var i Kragerø. Vi var klar for lunsj og fikk oss et måltid på en Vietnamesisk restaurant. Etter mat gikk vi opp på et utsiktspunkt «VETEN» og kunne se utover fjorden og hele Kragerø skjærgården. Vi gikk ned igjen via folkebadet og hadde en flott rundtur før vi var tilbake i båten og klar for middag. Mona gikk for å bade i det flotte anlegget som er like ved båthavnen. Vi skulle ha laks til middag og var klar for middag kl 19.30. Et nydelig måltid.

Litt fjernsyn og lesing før vi tok kveld.

Den 8.juni var en nydelig og varm dag. Vi hadde bestemt oss for å bli i Kragerø hele torsdagen. Det var en varm dag med vind for nord øst. Vi skulle på Munch vandring. En rute hvor det var satt opp skilt med bilder og info om malerier som Munch malte da han bodde i Kragerø fra 1909 til 1915. Maleren Theodor Kittelsen var født i Kragerø 1857. Byen har et Kittelsen museum i huset der Kittelsen ble født.

Turen vår ble avsluttet med softis og kaffe Latte i sentrum før lunsj i båten.

Mona var på åpning av en kunstutstilling med en student fra Kunstskolen i Kragerø som hun likte godt.

Vi hadde middag i båten og Mona tok et kveldsbad før vi slappet av med bloggskriving og lesing.

Vi er flink til å gå på turer når vi kommer inn på nye steder. Denne uken har vi i gjennomsnitt gått 8500 skritt pr dag. Dette inkluderer tirsdagen som var på sjøen og vi fikk kun noen tusen skritt da vi kom inn på sein ettermiddag.

I morgen skal vi avgårde til Risør. En tur som beregner vil ta ca 2,5 time litt avhengig av vindforholdene.

Fin gjestehavn i Kragerø
KITTELSEN Museet

6.juni 2023 Stavern – Jomfruland

På vei mot Jomfruland

Vi hadde frokost kl 07.30. Vi avtalte å gå fra Stavern kl 09.00. Det gav Mona tid til en tur sørover på Fredriksvern, mens jeg tok oppvask og klargjorde for seiling. Planen var å gå for fulle seil sørover mot Jomfruland.  Det var meldt om grei vind 6-8 ms. Vi fikk opp forseilet rett etter avgang og seilte med det ut til litt forbi Svenner Fyr. Da vi ikke er kjent over Rakkeboene gikk vi langt ut før vi la kursen mot nordenden av Jomfruland. Rakkeboene er et områdene med mange  undervannsskjær som ikke er merket med staker og et område hvor det har vært mange forlis opp gjennom tiden.

Vel uten for øst staken som var fint plassert for de som ville unngå Rakkeboene  tok vi inn forseil og heiste vi storseilet. Det var litt vind og vi gikk opp mot vinden og fikk etter litt prøving og feiling opp seilet. Det er litt trøblete å få opp da det lett henger seg opp i linene til Lazybag når vi tar det opp med urolig sjø og vind.  Nå var det opp og vi tok ut forseil og satte kursen mot Jomfruland. Vindretningen gjorde at vi måtte legge oss lenger sør enn ønsket og vi måtte slå en tre fire ganger før vi nådde nordenden av Jomfruland. Vi brukte ca 5,5 time på turen og hadde motor igang i ca 45 minutter. I havnen på Jomfruland var det kommet nye brygger med utriggere. Lange på den ene siden og kortere på andre. Vi fikk tegn fra land hvor vi burde gå inn og hjelp til å ta imot fortøyningstau. Vi var på plass rundt kl 14.30.

Etter middag tok vi en tur på land og fikk se litt av vestsiden av øyen og de lange rullestein strendene. Flere hytter var murt opp av rullestein. Vi hadde oss også en kveldstur tur sørover på øyen.

Jomfruland er en særegen  og vakker øy.

05.juni 2023 Sandefjord – Stavern

En tidlig frokost og avgårde mot Stavern kl 09.00. Det var vindstille på fjorden med litt trekk rett imot oss. Det er mange fine eiendommer på veien utover fra Sandefjord.

Turen til Stavern var lagt opp tidligere og jeg justerte litt på ruten underveis. Det er en del skjær som ikke er merket med stenger og vi kunne se at det slo mot en del grunne undervannsskjær. Vi rundet fint innenfor Svenner Fyr og la til der vi hadde lagt sist vi var i Stavern i 2020. Fast kai innenfor moloen.

Ved ankomst la vi merke til at lensepumpen slo seg på automatisk og jeg sjekket om det kunne være kommet inn vann. Det var det. Det var 10 l vann i forkant av motor. Det har vært vann (Ferskvann) her tidligere,men aldri så mye. Dette måtte vi finne ut av. Jeg hadde fylt den aktre vanntanken før vi gikk fra Sandefjord og jeg mistenkte at det kunne være noe feil ved denne. Vi fikk ut madrasser og kom ned til vanntanken og det viste seg at det var helt utskrudde slangeklemmer på returslangen. Vannet må ha kommet ut fra denne og fulgt bakover til det laveste punktet. Det var også kommet vann inn i rommet hvor batterier, lading og autopilot elektronikken var plassert. Disse vitale delene hadde ikke fått vann på seg. Vi fikk ut alt vannet og fra alle tenkelige plasser. Vi prøver å klare oss uten vanntanken akter for den videre ferden tilbake til Bergen. Vi kan klare oss med den vanntanken vi har fremme i baugen.

Vi har også vært på en tur rundt i Stavern og hatt kaffe og smørbrød og is på et konditori. Nå er vi tilbake i båten og planlegger middag og turen videre mot Jomfruland. Det er meldt nord øst vind frem til kl 11.00 og da overgang til sørvestlig vind med oppimot 10 ms i kastene. Planen er å gå tidlig og å satse på å seile.

Bilder fra Stavern:

Tilbake i Tordenskjold sin havn

2-4 juni Sandefjord

Vi blir i Sandefjord fra torsdag til mandag. Fredag var en ryddedag. Bassi og Frode vasket innvendig og klær ble pakket ned. Jeg vasket båten for saltvann utvendig.  Bassi og Frode skal reise hjem lørdag morgen. De skal med buss til Kristiansand og videre med Bassi sin bil tilbake til Bergen. Lørdag kommer Mona nedover med fly til Torp som lander ca kl 21.30. Hun kommer til båten før kl 22.00 og er klar for seilbåtlivet hjemover til Bergen. Mona og jeg skal videre til Stavern på mandag. Det er meldt fint vær hele uken.

Vi hadde en god tur på ca 2-3 timer søndag og var tilbake i båten ca kl 15.00. Da laget vi kaffe og stekte vafler. Vi ventet besøk av en tidligere kollega fra Gjensidige.  Det ble et hyggelig prat om tiden vi var sammen i Gjensidige og litt om det vi holdt på med som pensjonister. Vi skulle begge se på fotballkamper. Han på Sandefjord og jeg på Brann. Begge lagene gikk seirende ut av denne serierunden. På kvelden kjøpte vi pizza og så på serie på NRK.

Vi tok kveld rundt kl 22.30.

1.juni 2023 Kragerø Sandefjord

Det går for tregt !!

Ferge fra Strømstad

Vi var tidlig opp og fikk i oss frokost . Litt planlegging før turen som som ble beregnet til å ta ca 6 timer. Vi kom av gårde kl 09.30 og fikk opp storseil like utenfor havnen. Vi motorseilte til vi var utenfor de trangeste farvannene og utenfor Jomfruland. Derfra fikk vi opp forseil og seilte i ca 1 time og ett kvarter. Vinden hadde da snudd og kom rett mot oss. Vi hadde prøvd å krysse , men med en vind på ca 4 ms. Fikk vi ikke nok fart eller nok løft i leggene, Navionics viste at vi ville være i Sandefjord rundt midnatt om vi fortsatte på denne måten.  Vi bestemte oss derfor å ta ned seil og satse på motor. Turen var lang og vi rundet Svenner Fyr ca kl 15.00. På vei inn til Sandefjord traff vi Strømstadfergene  til Colour Line og Fjord Line. Den ene på vei til Sandefjord og den andre til Strømstad. Det var god plass i gjestehavnen og vi fikk en grei plass. Da båten var klargjort var det tid for Brann kamp på TV. Brann-Fjøra Brann vant 8-1 og vi bestemte oss for å ta en bedre middag. Vi valgte Geir Skeies restaurant Brygga 11, hvor vi fikk et nydelig måltid. Etter mat gikk vi en tur rundt i byen og var tilbake i båten rundt kl halv elleve.